Symposium Gegevensmanagement Gemeenten 2017 "Gegevensmanagement: Regie op gegevens?”

De gemeente Utrecht nodigt de expertgroep Gegevensmanagement/VIAG uit voor het organiseren van het symposium Gegevensmanagement voor gemeenten 2017.

In 2017 wordt het symposium georganiseerd onder de titel “Gegevensmanagement: Regie op gegevens? “. Op deze website vindt u achtergrond informatie van het symposium, een beschrijving van het programma en achtergrond van de expertgroep Gegevensmanagement.

Wat?

Een symposium over gegevensmanagement voor gemeente-ambtenaren en -leidinggevenden over de inrichting van gegevensmanagement en regie te nemen op de gegevens. Het is tijd voor een vervolgstap in gegevensmanagement.

Het symposium draagt als titel “Gegevensmanagement: Regie op gegevens?” omdat we als expertgroep zien dat beloftes en verplichtingen rondom gegevens met de dag groeien. Dit gaat niet alleen op voor wat gemeenten vandaag al geregeld moeten hebben, maar ook in de nabije toekomst waarbij de regelgeving vanuit Nederland en de EU alleen maar zal toenemen. Beloftes als datascience, blockchain of informatiegestuurd werken zijn interessante ontwikkelingen die naast diverse verplichtingen op de gemeenten afkomen. Al deze werkzaamheden kunnen prima hand in hand worden georganiseerd, maar je zult wel regie moeten nemen. Daarom de stelling: bieden we niet met gegevensmanagement regie op uw gegevens? Met workshops en presentaties, een mix van instrumenten, discussies en voorbeelden bieden we ook dit jaar weer een uitdagend symposium om die vervolgstap met gegevensmanagement te zetten.

Wie?

De doelgroep is ambtenaren uit de gemeente: afdelingsmanagers, directeuren, informatie-professionals: CIO, IT-managers, informatiemanager, afdelingshoofden ICT, die informatie beter willen kunnen inzetten of die op zoek zijn naar werkende gegevensmanagement oplossingen.

VIAG, in samenwerking met een aantal gemeenten/bedrijven, bieden u dit symposium kosteloos aan.

Waar?

Stadskantoor gemeente Utrecht: Stadsplateau 1, Utrecht (naast het NS station).

Wanneer?

Op vrijdag 6 oktober van 10.00 tot 16.00. U kunt alleen met registratie via deze website deelnemen aan het symposium.

Hoe?

Inschrijving is kosteloos voor medewerkers van alle gemeenten, bij een “no-show” of niet afgemeld voor 22 september worden kosten van 125 euro berekend. We hebben plaats voor 125 personen.

Mogelijk gemaakt door

Het symposium is mede mogelijk gemaakt door: het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING), Scamander Solutions BV, Solventa, Thorbecke, gemeente Utrecht en VIAG.

Programma

Het programma bestaat uit presentaties en interactieve workshops. Deze workshops worden door (gemeentelijke) informatie professionals verzorgd. Er is ook voldoende ruimte bij de koffiecorners om ervaringen uit te wisselen.

Opening (plenair) Het symposium wordt geopend door de voorzitter van de expertgroep Gegevensmanagement/VIAG. Vervolgens zijn er twee presentaties om het symposium mee te starten:
  • De Gemeente Utrecht over haar invulling van gegevensmanagement;
  • KING over de ontwikkelingen van de gegevenshuishouding in (inter-)nationaal perspectief.

Na de plenaire opening volgen drie rondes waarin parallel presentaties en workshops plaats vinden.
Presentaties en workshops
(ronde 1)
  1. Alles wat je altijd al wilde weten maar niet durfde te vragen: de waarheid over blockchain en de overheid.
    Eindelijk gaat de sluier eraf: wat kunnen we nu wel en niet met Blockchain.
    Door Steven Gort - ICTU.

  2. Hoe monitor ik het gebruik van gegevens: bottom up of top down?
    Het inzetten van een tool voor het gebruik van data geeft mooie resultaten, maar het is ook belangrijk te organiseren dat je de organisatie deze 'spiegel' voor mag houden.
    Door Paul Geerts - Gemeente Amsterdam en Erik Euwema, Thorbecke.

  3. Workshop: AVG; ENSIA; gegevensbescherming: een route door, in en om het bos.
    Door Hans Jansen - Gemeente Arnhem, Remco Rekoert-Gemeente Edam-Volendam, KING en ENSIA.

  4. Workshop Datapoly - spelenderwijs gegevensmanagement verkennen
    Door onze sponsor Scamander Solutions - The Data Liberation Company.
Presentaties en workshops
(ronde 2)
  1. Gegevens: wat heb je (eraan)?
    Weten wat je in huis hebt bevordert het (her-)gebruik van gegevens. En het gebruik van gegevens draagt op zijn beurt bij aan de kwaliteit van gegevens. Om gegevens te gebruiken en om ze te beschermen moet je weten wat je aan gegevens in huis hebt. Dat is inventariseren. En van wat je in huis hebt moet je weten wat je ermee kunt en mag. Dat is classificeren.
    Door Dick Krijtenburg - Gemeente Amsterdam en Radboud van der Linden - Gemeente Breda.

  2. Sociaal domein op de kaart bij de Gemeente Vianen.
    In de workshop het resultaat van de samenwerking tussen de gemeente Vianen, Thorbecke en Horlings & Eerbeek. Door informatie uit het sociaal domein te combineren met de kaart en andere beschikbare data zijn diverse vragen vanuit de organisatie eenvoudig en beeldend te beantwoorden, maar hiervoor moet wel het een en ander op het gebied van gegevensmanagement worden georganiseerd.
    Door Sayma Kuipers - Thorbecke en Huib Burggraaf - Gemeente Vianen.

  3. Gegevensmanagement bij DUO: denken en ontwikkelen door te doen.
    DUO, uitvoeringsorganisatie van de overheid (van de ministeries OCW en SZW), heeft een werkbestand van 10 miljoen burgers. Al even geleden is besloten om haar gegevensmanagement professioneler vorm te geven, waarbij het GEMMA gegevensmanagementmodel als voorbeeld is gehanteerd. DUO werkt in fasen naar resultaten en komt telkens nieuwe uitdagingen tegen. Kern van de boodschap van DUO is ook “doen”. We willen in dit symposium praktische ervaringsdeskundigheid brengen en tegelijk willen we graag van gemeenten leren.
    Door Jaap van den Berg, domeinarchitect gegevens en Harry Blankena, businessmanager gegevens, beiden van DUO.

  4. Samen aan de slag met maatschappelijke vraagstukken op basis van data.
    Besef jij ook dat maatschappelijke vraagstukken zich niet laten vangen door de grenzen van een organisatie? Wil jij ook de samenwerking tussen maatschappelijke partners op basis van data verbeteren? Is jouw organisatie ook bezig om meer datagestuurd te gaan werken? In deze sessie worden de kansen en mogelijkheden, maar ook de dilemma’s en complexiteit besproken.  Naast het feit dat bijvoorbeeld gemeenten, ziekenhuizen, scholen of ggd’s op één of andere manier bezig zijn met ‘datagestuurd werken’ zien we ook meer en meer dat complexe maatschappelijke vraagstukken zich niet vangen door de grenzen van een organisatie. Oplossingen voor veiligheid, duurzaamheid, langer thuiswonen, vroegtijdig schoolverlaten, kindermishandeling, etc. liggen altijd in het samenspel van deze organisaties. De vraag is: kan data ons verbinden?
    Door Tom Pots, programma manager datagestuurd werken - Gemeente Zaanstad.
Presentaties en workshops
(ronde 3)
  1. Toepassing Gegevensmanagement binnen Drechtsteden
    Solventa speelt met de inzet van architectuurkennis bij verschillende opdrachtgevers een belangrijke rol op het gebied van gegevensmanagement. Op het symposium wordt verteld hoe gegevensmanagement is geïmplementeerd bij onder andere de Drechtsteden. Solventa geeft ook een doorkijk op hoe gegevensmanagement zich kan gaan ontwikkelen gelet op technologische ontwikkelingen zoals Blockchain, Business Intelligence en Open Data.
    Door Dennis de Wit - Solventa.

  2. De Simpel Data Omgeving.
    "Als data een belangrijke asset is….dan moeten we dit ook faciliteren".
    De enterprise architect van Zorgverzekeraar VGZ neemt u mee in: - De uitdagingen van VGZ met betrekking tot BI en BigData, - Traditionele BI versus BigData en hoe we de organisatie meer business waarde uit data kunnen laten halen, - Datamanagement (datakwaliteit, inrichting en governance).
    Door Björn Bus, Enterprise Architect - VGZ.

  3. Het verbinden van verplichtingen en kansen van gegevensmanagement in de organisatie: het gegevensfunctiehuis
    Hoe kun je slim gegevensverplichtingen en -kansen organiseren in rollen en functies met gegevensmanagement? De expertgroep Gegevensmanagement heeft de verplichtingen (de AVG, ENSIA en de BIG) en kansen (BI, datascience) teruggebracht tot een rollen- en functiehuis om in control te komen van de gemeentelijke gegevens. U wordt meegenomen in de afwegingen die zijn gemaakt bij het gegevensfunctiehuis model dat dit jaar aan KING wordt aangeboden. Het gegevensfunctiehuismodel schetst hoe elke (grote en kleine) gemeente door het scheiden van taken, verantwoordelijkheden en afstemming, een samenspel van rollen en functies rondom gegevensregistraties adviseert met als doel: voldoen aan wettelijke voorschriften, in control komen van gegevens en daarmee het datascience potentieel van gegevens voor te bereiden.
    Door Arnoud Quanjer - King en Wim Stolk - Stolk Informatiemanagement.

  4. Gegevensmanagement bij de Belastingdienst, historie en toekomst
    De Belastingdienst is een hele grote (en altijd in de schijnwerpers) gegevensverwerker: hoe gaan zij om met gegevensmanagement? Bij de Belastingdienst kennen we al een lange historie t.a.v. gegevensmanagement. In de jaren 90 zijn we begonnen met het centraliseren van de klantgegevens (master data). Vervolgens heeft de vooringevulde aangifte (VIA) daar een impuls aan gegeven. Momenteel is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming, opvolger WBP) de trigger om hier stappen in te zetten. We zullen ingaan op de problemen en uitdagingen waar we tegenaan gelopen zijn en waar we nu mee te maken hebben. Tevens gaan we in op oplossingen die we toegepast hebben en we zullen dat verduidelijken met voorbeelden uit de VIA.
    Door Wilfried Bloemberg en Jorrit Geertsma, Belastingdienst
Afsluiting (plenair)

 Terugkijk op de dag en korte samenvatting.

 

Bij het inschrijven gaat u ermee akkoord:

  1. Dat uw gegevens ten behoeve van het symposium gegevensmanagement worden verwerkt en dat u door de expertgroep gegevensmanagement in de toekomst kan worden benaderd;
  2. Dat u aanwezig zult zijn op het symposium en bij verhindering dit tijdig zult doorgeven uiterlijk voor 22 september, mocht u dit niet doen dan zult u een rekening van 125 euro ontvangen voor gemaakte kosten.

 

 De inschrijving is gesloten, het maximum aantal inschrijvingen is bereikt..

 

Route

https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/vrije-tijd/stadskantoor/.

Factsheet Landelijke Expertgroep Gegevensmanagement

Klik hier voor de factsheet met meer achtergrond en historie.

 

Dit symposium is mede mogelijk gemaakt door:

Logo KING  Logo Scamander Solutions BV Logo Solventa Logo Torbecke Logo VIAG  Logo Gemeente Utrecht
KING Scamander Solutions BV Solventa Thorbecke VIAG Gemeente Utrecht

KING
Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten is opgericht in 2009 door de VNG om gemeenten te ondersteunen bij het verbeteren van hun informatievoorziening, om zo de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te optimaliseren.

Scamander Solutions BV
Scamander Solutions BV, opgericht in 1998, streeft naar een fasegewijze implementatie van informatievoorziening waarbij cultuur, organisatie en techniek goed op elkaar aangesloten blijven. U kunt rekenen op een neutraal advies inzake uw informatievoorziening door onze leveranciers-onafhankelijke opstelling. Onze overtuiging is dat onze aanpak leidt tot een dagelijks voordeel met behulp van onze duurzame oplossingen. Daar zijn we trots op en dat drijft ons.

Solventa
Solventa is specialist op het gebied van business architectuur en informatie architectuur. Met een team van onafhankelijke professionals worden organisaties binnen overheid en bedrijfsleven ondersteund bij het oplossen van complexe bedrijfsvraagstukken door de slimme inzet van architectuurkennis. De architecten van Solventa beschikken over langjarige praktijkervaring, een breed pallet aan diensten en verschillende instrumenten op het gebied van business architectuur en informatie architectuur.

Thorbecke
Thorbecke is een gespecialiseerd adviesbureau voor publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies, waterschappen en belastingsamenwerkingen. Als adviesbureau heeft Thorbecke veel verstand van informatiemanagement, basisregistraties, taxaties, belastingen, juridisch advies, vastgoed en applicaties. Wij leveren een veelzijdig pakket aan diensten en specialisten op deze gebieden. We werken aan oplossingen, stellen doelen en realiseren deze. Luisteren, samenwerken en open en actief communiceren met onze opdrachtgevers is daarbij de basis. En dat past bij onze missie: "Door daadkracht én in samenwerking publieke organisaties verder brengen.“

Gemeente Utrecht
Data zijn van groot belang voor de stad – voor bewoners en bedrijven - en gemeentelijke activiteiten. De gemeente Utrecht stuurt daarom sterk op het ontwikkelen en verbeteren van gegevensmanagement.

 

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig