Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

‘Informatiekundig denken’ nodig ?!

29/03/2014

Overbrugging van kloof tussen de professional en de informatiekundige

Inleiding

Slim hergebruik van gegevens is in theorie eenvoudiger dan in de praktijk. Temeer omdat het werkwijzen compleet verandert, vertrouwd moet worden op anderen etc.. , en dan nog niet te spreken over ondersteunende systemen (en aanpassingen daarvan).

Het stimuleringsproject ‘maatschappelijke baten van het stelsel van basisregistraties’, onderdeel van het I-NUP programma, deed de afgelopen periode ervaring op met het stimuleren van het ‘omdenken’ bij professionals. Hoe laat je professionals op een andere manier naar hun werk kijken? Waarom introduceren ze nieuwe, niet gedefinieerde begrippen als het anders kan? Dit en nog veel meer kan bespreekbaar worden gemaakt binnen en tussen organisaties. De manieren waarom dat kan, dragen we graag over aan gemeenten en andere overheden via een enkele workshops.

We denken aan enkele praktische workshops op basis van casuistiek waarbij we samen de workshop voorbereiden en houden..

Tussen nu en 15 juni 2014 hebben we ruimte om in maximaal 3 workshops onze ervaringen en gedachtegoed specifiek aan gemeenten over te dragen zodat hergebruik van gegevens meer en meer ´normaal´ wordt. Daarnaast kan meegedraaid worden in al geplande wokshops (zie onderstaand).
 
 

Ervaring

De afgelopen periode is ervaring opgedaan met:

  • ‘omdenken’: vergroting informatiekundig denken en het op gang brengen van het gesprek.
  • De conceptuele ‘i spiegel: bewustwording over hergebruik van gegevens aan de hand van concrete vraagstukken waarna het gesprek over hoe het anders kan, op gang komt http://ibestuur.nl/podium/de-baten-van-de-i-spiegel-aanpak.
  • Beleidsinitiatievenassessment: nagaan of en hoe hergebruik van basisgegevens een rol speelde bij beleid/wetsvorming en wat daarbij stimuleerde.
  • Verkennende oploopjes: situationeel partijen rondom een thema bij elkaar brengen en nagaan of en zo ja welke vraagstukken ‘verder’ kunnen worden gebracht door bijv. bestuurders bij elkaar te brengen en net die verbinding te leggen tussen organisatie die daar zelf niet toe komen.

 

Overdracht

Het programma I-NUP eindigt eind 2014 en medio 2014 eindigt ‘maatschappelijke baten’ en voor die tijd willen we de opgedane kennis delen met het veld zodat de olievlek groter en groter wordt. Tot aan de zomer staan op het programma:
  1. Maximaal 3 workshops rondom door de gemeenten te bepalen onderwerpen en gericht op het overbrengen van de aanpak (omdenken, en i spiegel concept) aan de professional binnen de gemeente die de veranderingen teweeg moeten brengen. Invulling in nauw overleg en op maat.
  2. Voor het onderwijsveld workshops in de combi ‘omdenken en i-spiegel, invalshoek: wat is in de school nodig? i.s.m. OCW.[i]
  3. Op 24 april van 14.00 – 17.00 uur, regio Utrecht: een workshop voor gemeenten en scholen om met behulp van beschikbare gegevens de problematische doelgroep van ‘voortijdig school verlaters’ doeltreffend in het vizier te krijgen en te houden. Max 2 mensen van gemeenten kunnen meelopen met de voorbereidingen (kennisoverdracht) - terwijl gemeenten (nog) kunnen inschrijven op de workshop zelf (vol = vol). Geef het door aan collega’s (leerplicht ambtenaren).
  4. Het concept ‘I-spiegel’ als hulpmiddel om het gebruik van basisgegevens te stimuleren met Kadaster, NHR, BAG en afnemers. Twee workshops worden gepland. Deze staan open voor gemeenten als deelnemers; ook kan meegelopen worden in de voorbereiding.
Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen open voor de drie nog te organiseren workshops.

Van de deelnemers wordt verwacht dat zij de opgehaalde kennis, binnen hun gemeente, verspreiden. In VIAG verband kan daar eventueel nog ondersteuning bij worden geboden.

Voor deze plekken en meer informatie kunt u zich opgeven bij: wilma.willems@minbzk.nl of M 06 53 79 26 1706 53 79 26 17.

 


[I] Beoogde resultaten
Over en door het onderwijsveld wordt veel informatie verzameld, gegevens die ook voor de scholen heel nuttig kunnen zijn bijvoorbeeld t.b.v. van beleidsvorming of ter ondersteuning in (dagelijkse) werkzaamheden. Beoogde resultaten van de workshop:
- Kennis delen over de veelheid van informatie en de bruikbaarheid binnen het onderwijsveld
- Enkele concrete verbanden tussen actuele vraagstukken en het gebruik van gegevens
- enkele afspraken over te nemen initiatieven van deelnemers om samen verder en te werken (ambitieus!)
Opzet: Workshop met alle partijen die met onderwijs te maken hebben (leerkrachten, OCW, gemeente, DUO enz.). Ter voorbereiding haalt het project maatschappelijke baten enkele relevante vraagstukken op (voert enkele gesprekken) en zet deze in een ‘gegevens context’. Dit vorm de basis voor kennisoverdracht en de oefening met ‘omdenken’ en de relatie met de praktische vragen. Invalshoek hoe kunnen beschikbare gegevens een bijdrage leveren aan de oplossing van vraagstukken.

Achtergrond: ‘omdenken’ is een workshopmethode waarbij mensen aangemoedigd worden om buiten de gebaande paden te denken en het informatiekundig denken te stimuleren: creatief hergebruik van bestaande informatie/gegevens.