Gemeente.nu onderzocht hoe mobiel vriendelijk de sites van de Nederlandse gemeenten eigenlijk zijn. Het resultaat valt tegen. Even snel informatie op een mobiele telefoon opzoeken is bij een ruime meerderheid van de Nederlandse gemeente niet een goed idee. Dit terwijl je verwacht dat vooral veel gezochte en basisinformatie als openingstijden, contactinformatie, het doen van meldingen, paspoortinformatie en actuele/urgente juist op een mobiel snel te vinden zijn. Maar een ruime meerderheid, 250 gemeenten, heeft bij de website niet nagedacht over hoe dat er op een mobiel uit zou zien. De resultaten zijn dan ook vaak dramatisch. Zo zijn er gemeenten waar je niet veel meer dan een groot grijs scherm te zien krijgt. De eerlijkheid gebiedt te melden dat dat de uitzondering is. Hoewel het verschil tussen een grijs scherm of een site die om andere redenen niet te lezen en gebruiken is voor de gebruiker natuurlijk niet heel groot is.
Voor het overgrote deel trappen de gemeenten in dezelfde vallen:
• Lettertypes zijn te klein
• De pagina is te breed voor een mobiel scherm
• Links staan te dicht op elkaar
De beste sites zijn natuurlijk die waar echt is nagedacht over mobiel gebruik en daar dus ook apart voor zijn ontworpen en gebouwd. Veghel.nl is daar onder andere een goed voorbeeld van. Geen kopie van de website, maar een helder duidelijk en vooral bruikbaar ontwerp voor de mobiele bezoeker.
Uiteraard is een apart ontwerp een exercitie die duurder is en misschien het best opgepakt kan worden in een groter project als het maken van een hele nieuwe gemeentesite. Maar het minste wat er van een gemeente verwacht mag worden is dat ze ook de huidige site 'responsive maken'. Een relatief eenvoudige exercitie die er in ieder geval voor zorgt dat zonder dat er een hele cyclus van design en webontwikkeling moet worden doorlopen de gemeentesite toch bruikbaar is op een mobiel. En dat zou toch een basisvoorwaarde moeten zijn. - hoe? Dat legt onder andere deze tutorial uit
Resultaten: groot versus klein
143 van de onderzochte 393 gemeenten doen het dus goed tot zeer goed. Blijkt uit onderzoek dat Gemeente.nu, van 1 tot 15 mei, uitvoerde via vooral de 'Mobile friendly tool' van Google. En die resultaten vallen dus tegen.
Opvallend is dat grote gemeenten het zeker niet per definitie beter doen dan de kleinere. Van de G4 hebben Amsterdam en Den Haag hun mobiele zaken op orde. Maar de inwoners van Utrecht en Rotterdam hebben pech, zij moeten vooral niet via hun telefoon gemeentelijke informatie willen vinden. Bij de 37 gemeenten van de G32 is het beeld niet veel beter. met een kleine meerderheid van 51 procent (19 gemeenten) die het goed heeft aangepakt. Bij de tien allerkleinsten, qua inwoners, is het overigens niet beter. Alleen het Limburgse Onderbanken heeft de moeite genomen om ook mobiel goed voor de dag te komen. Dat deze kleine gemeenten niet investeren in een mobiele site lijkt vanwege het geld wel logisch. Een aantal staat ook op het punt in een fusie te verdwijnen dat nodigt niet uit om te investeren. Aan de andere kant is van de toeristische waddengemeenten ook op dit gebied meer te verwachten.
Nieuw versus oud
Hoopgevend is dat recent vernieuwde sites het meestal wel goed doen, zie bijvoorbeeld die van Veghel. Maar ook daar zijn er zwarte schapen. Zo is de veel geprezen website van Zaanstad op een mobiel totaal ongeschikt. Daarnaast is ook opvallend dat dé gemeente van de moderne dienstverlening, Molenwaard, het mobiel laat afweten. Het resultaat blijft van het onderzoekt blijft mager. Slechts 36 procent van de gemeenten hebben hun mobiele site op orde. Daar valt dus een enorme verbetering te halen en die lijkt ook nog eens makkelijk te kopiëren.
Voor de lijst met alle gemeenten klik hier