Berichtenbox steeds vaker gemeenteservice

28-05-2015 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

  

Gemeenten willen steeds meer processen aansluiten op de Berichtenbox, de persoonlijke postbus van mijn.overheid.nl. De service wordt steeds vaker ingezet rondom belastingaanslagen, ID-bewijzen of uitkeringsspecificaties. Lelystad en Noordoostpolder presenteren een aantal voorbeeldcases. Sinds begin april is Lelystad (ruim 76.000 inwoners) een van de gemeenten die is aangesloten op de Berichtenbox. "Daardoor kunnen we nu herinneringen met betrekking tot verlopen ID-bewijzen en rijbewijzen digitaal versturen", aldus Ton Laumen, ICT-adviseur met onder meer Digikoppeling en MijnOverheid Berichtenbox in zijn portefeuille. Voor Lelystad was er een drieledige reden om aan te sluiten. "Als NUP-bouwsteen was de Berichtenbox 'verplicht'. Daaraan hebben we ons geconformeerd. Daarnaast past het digitaliseren van de post binnen het algemene beleid van onze gemeente. De derde reden was financieel van aard. Het digitaal versturen van post bespaart geld, waarbij de besparing tussen de 1,00 en 1,20 euro per brief is."

Aansluiten op landelijke ontwikkelingen

Ook de gemeente Noordoostpolder (circa 46.000 inwoners) maakt er gebruik van. Hierbij gaat het om processen zoals verlopen reisdocumenten, het verzenden van belastingaanslagen, de verminderingen hierop, de herinneringen op belastingen, aanmaningen en terugboekingen. Voor de gemeente Noordoostpolder werd de keus voor aansluiten met name ingegeven door de wens om aan te haken op landelijke ontwikkelingen. "Op die manier konden we ook mooi meeliften op acties van de landelijke Belastingdienst", zo schetst Arno Schaafsma, projectleider Informatie en Dienstverlening bij de gemeente Noordoostpolder.

Voor het volledige artikel klik hier

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig