Per 1-1-2018 is ieder gemeente verplicht om de elektronische identiteit (eID) van burgers uit andere lidstaten te accepteren. Zodat ook die burgers gebruik kunnen maken van de elektronische dienstverlening.
U heeft nog 22 maanden de tijd om de voorzieningen die dit mogelijk moeten maken te realiseren. Hiervoor zult u waarschijnlijk kosten moeten maken. En het is niet de vraag óf u dit gaat realiseren maar wel wanneer en tegen welke kosten.
LET OP
U kunt uw gemeente geld besparen door gebruik te maken van een Europese subsidie. Om gebruik te maken van deze subsidie dient u voor 15 maart 2016 een aanvraag in te dienen. De aanvraag voor subsidie wordt begeleid door PBLQ. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nathan Ducastel: n.ducastel@pblq.nl – 06 2123 3315
Wij adviseren u om uw managementteam in kennis te stellen van bovenstaand bericht.
Alle gemeenten zullen op de korte of lange termijn te maken krijgen met inwoners afkomstig van een land uit de Europese Unie anders dan Nederland. Of het nu gaat om het doen van een belastingaangifte of het overschrijven van een kentekenbewijs er zijn vele dienstverleningsprocessen waarbij de acceptatie van eID van belang is.
Klik hier voor een PDF bestand van de brief vanuit het ministerie van EZ over eID.
Een eerdere oproep vanuit het ministerie vindt u hier.