Uitnodiging Workshop Informatiekundige aspecten van samenwerkende gemeenten 24 juni 2016

31-05-2016 • Geplaatst in King, Nieuwsbrief en VIAG door Renk Ruijter

                                                       

Op vrijdag 24 juni wordt er in Utrecht een workshop georganiseerd in samenwerking tussen de VIAG en VNG/KING.

In juni 2015 heeft KING een paper gepubliceerd over Informatiekundige belemmeringen samenwerkende gemeenten. Daar willen we in deze sessie interactief gezamenlijk verder naar kijken en kunnen vragen die er leven aan de experts van KING gesteld worden.

Het programma ziet er als volgt uit:

09.30 – 10.00 Inloop met koffie
10.00 – 10.15 Welkom en inleiding door de dagvoorzitter Jeroen Schuuring, KING/VNG
10.15 – 11.15 Samenwerking: Praktische handreiking voor gemeentelijke informatieprofessionals (door Maarten Hageman)

Gemeentelijke samenwerking lijkt een ontoegankelijk terrein vol complicaties. Maar de mogelijkheden en kansen voor samenwerking groeien. Hoe vind je als gemeentelijke professional hierin je weg? De spreker zal de hoofdlijnen schetsen van de belangrijkste samenwerkingsmogelijkheden, privaat- en publiekrechtelijk; ambtelijk en bestuurlijk. Ook geeft hij een handzame toelichting op enkele juridische instrumenten zoals gemeenschappelijke regeling, mandaat, delegatie en publiekrechtelijke taakbehartiging.

Dr. mr. M.J.M.(Maarten) Hageman, is adviseur voor gemeentelijke samenwerking, voormalig secretaris van de regio's Nijmegen en Rivierenland en directeur van de Faculteit Maatschappij en Recht van de Hogeschool Utrecht.
11.15 – 12.00 Praktijkverhaal door Regio Noord Veluwe (door Eszra Hendriks)

Samenwerken tussen gemeenten en samenwerken in domeinen zoals de omgevingsdiensten of de verschillende vormen in het sociaal domein. Eszra Hendriks uit Regio Noord Veluwe vertelt over de inrichting van de samenwerking in het sociaal domein en dan met name binnen de Jeugdzorg. Welke afspraken er al wel en nog niet zijn gemaakt, om de informatiehuishouding in de samenwerking van het sociaal domein goed te regelen.

Ezsra Hendriks is partner bij InterPactum en projectleider samenwerking Jeugd Regio Noord Veluwe
12.00 – 13.00 Lunch
13.00 – 14.30 Parallelle workshops:

1: Belemmeringen (her)gebruik van gegevens en archivering in relatie tot verschillende rechtsvormen.

Welke mogelijkheden zijn er en welke afspraken moet je maken om  (her)gebruik in de keten goed te regelen. We kijken onder andere naar de volgende zaken: Het doel van de samenwerking bepaalt wat kan, maar ook de juridische vorm. Wat moet je regelen om oneigenlijk gebruik te voorkomen? Wat zijn de regels voor archivering? 

2: Belemmeringen harmonisatie werkprocessen in relatie tot verschillende rechtsvormen

Wat moet er geregeld zijn voor informatieveiligheid in de samenwerking? Kun je papieren rompslomp voorkomen? Denk aan de BIG en dataclassificatie. Waar ligt de verantwoordelijkheid bij samenwerking en is de rechtsvorm van invloed?
14.30 – 15.00 Plenaire terugkoppeling, vervolgacties en afronding
15.00 – 16.00 Borrel

Mocht u specifieke vragen hebben die u graag beantwoord wilt hebben dan kunt u deze vooraf mailen aan Renk Ruijter via renk@viag.nl o.v.v. workshop 24 juni. Tevens bieden wij ter voorbereiding de volgende documenten aan :

-      Impactanalyse Informatiekundige belemmeringen samenwerkende gemeenten, klik hier

-      Informatieveiligheid en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, klik hier

-      Informatieblad gemeentelijke samenwerkingsverbanden en de brp, klik hier

-      Intergemeentelijke samenwerking toegepast, klik hier

-      Leidraad Samenwerkingsverbanden, klik hier

 

Locatie          

De Witte Vosch, Oudegracht 46, 3511 AR Utrecht

Bereikbaarheid

OV:

Trein:

Als u met de trein gaat, kunt u van het Centraal Station vrij eenvoudig naar de Oudegracht 46 lopen. Deze wandeling duurt maar circa 7 minuten, om die reden adviseren wij u van het openbaar vervoer gebruik te maken. U loopt via Hoog Catherijne, waarbij u ook de Catherijnebaan oversteekt, naar de uitgang bij het Vredenburg. Daar houdt u links aan, steekt het Marktplein over en na 200 meter komt u op de Lange Viestraat waar u rechtsaf inslaat. U passeert daarbij aan uw linkerhand de Bijenkorf. U steekt over (langs de McDonalds) en gaat bij de eerste gracht direct naar links. U bent nu al op de Oudegracht en passeert het Rembrandt Bioscooptheater. De eerste brug aan uw rechterhand, de Jacobijnenbrug, steekt u over en weer gaat u links. Het derde pand is Oudegracht 46.

Bus:

Van Utrecht Centraal kunt u de volgende buslijnen nemen: 1(Overvecht), 5 ( Voordorp), 6 (Overvecht Noord)0f 7 ( Overvecht Noord). Uitstappen bij halte ‘St. Jacobsstraat. Dan loopt u om de kerk heen en via het Jacobskerkhof naar de Oudegracht. Per OV:

Per Auto:

Vanaf parkeergarage Paardenveld:

 Vanaf de parkeerplaats loopt u langs het politiebureau en de Kamer van Koophandel. U steekt rechtdoor de weg over langs de kerk, na 150 meter staat u aan de Oudegracht. U steekt het bruggetje over en het derde pand aan uw linkerhand is het nummer 46; De Witte Vosch.

Park + Ride Utrecht: 

Wilt u het drukke centrum van Utrecht vermijden met de auto ? Maak dan gebruik van een van de P+R plekken rondom Utrecht. Kijk op www.slimutrechtin.nl/pagina/3/p-r-locaties/ om te zien welke P+R plek voor u het meest geschikt is bij het binnenrijden van Utrecht. Parkeer er uw auto en stap in een van de vele bussen die u naar het centrum van Utrecht brengen.

Deelname

Deelname aan deze workshop dag is gratis voor gemeentelijke leden van de VIAG en IMG100.000+. Deze workshop is niet bedoeld voor de VIAG bedrijfsleden.

Gemeentelijke deelnemers die geen lid zijn van de VIAG en/of IMG 100.000+ hebben éénmalig gratis toegang tot deze workshopdag.

Aan wie zich opgeeft, maar zonder opgaaf van redenen niet deelneemt, wordt € 50,00 in rekening gebracht.

U kunt zich tot 18 juni aanmelden met een e-mailbericht aan renk@viag.nl.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig