De Baselinetoets BIG is bijgewerkt naar versie 1.3.1. De nieuwe versie bevat enkele tekstuele verbeteringen op basis van opmerkingen van gemeenten. Het tabblad “privacy” van de baselinetoets helpt u te bepalen of een Data protection impact assessment (DPIA) noodzakelijk is. U moet vanaf 25 mei 2018 een DPIA uitvoeren als uw beoogde gegevensverwerking waarschijnlijk een hoog privacyrisico met zich meebrengt. U kunt nu alvast inschatten of u straks DPIA’s moet uitvoeren en hoe u dit dan gaat aanpakken.
Ook de handreiking dataclassificatie is bijgewerkt, de tabellen zijn aangepast naar aanleiding van de wijzigingen in de Baselinetoets.
Op de (besloten) IBD-community zijn de bewerkbare versies en de bijbehorende spreadsheet van deze producten te vinden.
Collectief Gemeentelijke digitaliseringsprojecten Omgevingswet
Vanaf 2019 hebben gemeenten een aantal voorzieningen nodig om met de Omgevingswet te kunnen werken. Het gaat onder meer om een webportaal (voor toegang tot het DSO), een landelijke registratie van omgevingsdocumenten (voor inzicht in geldende regels), het Informatiehuis Ruimte en een gegevenscatalogus (een overzicht van diensten die via het stelsel worden geboden). Daarnaast worden de bestaande voorzieningen Omgevingsloket Online (OLO), Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) en Ruimtelijke plannen geschikt gemaakt voor de Omgevingswet.
Collectief gemeentelijke digitaliseringsprojecten (UIVO-CG)
De UIVO CG-projecten werken de consequenties van en eisen aan Informatievoorziening & ICT uit die voortkomen uit de Omgevingswet en het DSO vanuit gemeentelijk perspectief; in relatie tot andere relevante inrichtingsaspecten, in de ruime omgeving van het gemeentelijke werkveld en voor zover er draagvlak is voor een collectieve aanpak.
Aan de gemeentelijke kant:
Om bovenstaande resultaten te verkrijgen, worden projecten uitgevoerd. Daarnaast zijn er nog projecten die randvoorwaardelijk zijn: Relatiemanagement, Leveranciersmanagement en Privacy & Informatiebeveiliging.
Uitwerking Informatievoorziening Omgevingswet Interbestuurlijk (UIVO-I)
Onder UIVO-I vallen alle digitaliseringsprojecten waarvoor het noodzakelijk is dat meerdere overheidslagen met elkaar tot resultaten komen waar ze hun commitment aan kunnen geven. Dit gaat verder dan ‘afstemmen en tussentijds uitwisselen’, zoals in de VIVO-fase.
Op interbestuurlijk niveau:
Wordt inzicht verkregen in de keten: samenwerking, processen, zaaktypen, producten- en dienstencatalogus, etc. Dit bepaalt de contactpunten met de processen en zaken van de bevoegde gezagen en stelt derhalve eisen aan de informatievoorziening vanuit DSO en de inrichting van de informatievoorziening van de bevoegde gezagen.
Worden eisen in kaart gebracht aan het DSO en omgekeerd: vanuit de functionele en technische inrichting van het DSO bepalen welke eisen aan de informatievoorziening en ICT van de bevoegde gezagen worden gesteld.
Voor meer informatie en documenten klik hier