Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Blockchain helpt Groningse inwoners met schulden

08/05/2018

De gemeente Groningen ontwikkelde samen met CGI een blockchaintoepassing voor het verbeteren van de schuldhulpverlening. In intensieve samenwerking werd in korte tijd een werkend proof of concept gemaakt. Beide partijen deden in dit traject ervaring op met samen snel innoveren.

Het begon met een blockchainhackathon. Hans Julsing, directeur Inkomensdienstverlening bij de gemeente Groningen: “We willen onze inwoners verder helpen en durven daarvoor buiten de kaders te kijken en te denken. Om onze dienstverlening te versterken, zetten we experimenten, projecten én blockchain in.” Burgers kunnen met hulp van de Groningse Kredietbank (GKB) hun schulden oplossen en hun uitgaven weer onder controle krijgen. De GKB wil hen graag coachen naar financieel gezond gedrag, maar is veel tijd kwijt aan het actueel krijgen en houden van het overzicht van betalingsachterstanden, inkomsten en uitgaven. Dat overzicht is belangrijk voor iedereen: voor de burger met schulden, voor de GKB en voor schuldeisers, vertelt Julsing. Blockchaintechnologie leent zich bij uitstek voor omgevingen waar veel partijen informatie op een betrouwbare wijze willen uitwisselen. En het biedt overzicht, omdat informatie zichtbaar is voor diegenen die dat mogen zien. Dit concept werd in de hackathon onderzocht en het leverde een veelbelovend idee op. De gemeente en CGI wilden onderzoeken of dit idee werkt en dat is met het proof of concept aangetoond. Hans Julsing: “Wij willen de toepassing nu graag delen met andere overheden. Want kennisdeling komt de burger ten goede.”

 

Duidelijk overzicht

Günther Bosman, senior projectmanager bij de gemeente Groningen, legt uit hoe het werkt: “Een cliënt van de GKB logt in met DigiD en komt in een cockpit, met een overzicht van openstaande financiële verplichtingen. Zoals huur, de energierekening, inkomsten en schulden. Ook staan de overeenkomsten erin die de cliënt met de GKB heeft. Een medewerker van de GKB gebruikt hetzelfde systeem en kan er bijvoorbeeld overeenkomsten aan toevoegen.” De gemeente wil het systeem verder uitbreiden, met zoveel mogelijk partijen waar burgers mee te maken hebben, zodat het financiële overzicht steeds vollediger wordt. Julsing: “De GKB doet nu de regievoering, maar in de toekomst willen we burgers die daartoe in staat zijn meer zelf laten doen. Een duidelijk overzicht helpt daarbij.” Schuldeisers zijn een derde groep die de gemeente met deze toepassing wil bedienen. Zij maken vaak onnodig incassokosten, als hun vorderingen moeilijk inbaar zijn. Bosman: “De gegevens die we verstrekken zijn minimaal, om de privacy van burgers te beschermen. Een externe partij kan in het systeem nagaan of een burger bekend is bij de GKB. Als dat zo is, dan ziet hij een indicatie met een groene signalering, waarna hij contact met de GKB kan opnemen. Wij kunnen dan onderzoeken of we de vordering in het systeem opnemen. Een rode signalering betekent dat een burger niet bekend is bij de GKB.”

Innovatieve samenwerking

De manier waarop het proof of concept tot stand kwam, is ook innovatief te noemen. De gemeente Groningen en CGI maakten het binnen drie maanden, in nauwe samenwerking. Bosman: “De ene week zaten we met het team bij de gemeente, de andere week bij CGI.” Voor beide partijen was het een ontdekkingsreis, zegt Mirjam Oving, Vice President Government & Education bij CGI: “Normaal gesproken werk je met vooraf afgesproken mijlpalen en afgebakende projecten. Nu ontwikkelden we echt samen, vanaf het begin, naar iets waarvan we van tevoren niet precies wisten wat het zou worden.” Dat het om blockchaintechnologie ging, voegde een dimensie toe, zegt ze: “Het is nieuw, iedereen moet er nog ervaring mee opdoen. Dat brengt partijen sneller bij elkaar, want je bent niet gehinderd door legacy of een eigen aanpak.” Kees Stuive, projectmanager bij CGI, vult aan: “We moesten echt samen op zoek naar oplossingen, want voor deze nieuwe technologie bestaat nog geen alles verklarende documentatie. Zo kwamen we op een gegeven moment niet verder, omdat een gekozen oplossing alleen voor mobieltjes bruikbaar bleek.”

Belangrijk in de samenwerking was een open houding, zegt Bosman: “Wanneer iets niet lukte, dan waren we daar open over en zochten we samen een oplossing. Dat geeft vertrouwen, dat je weet dat iedereen het maximale heeft gedaan om tot een goed resultaat te komen.” De gemeente wil de toepassing nu verder ontwikkelen en wil voor de zomer een minimale toepassing live hebben. Ze kijkt samen met CGI terug op een geslaagde innovatie, waaruit blijkt dat het loont om klein te beginnen.                                                      

Kennis delen

De gemeente Groningen en CGI delen graag hun kennis over deze toepassing van blockchaintechnologie. Ze overleggen daarvoor onder meer met de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Ook krijgt het project Europese aandacht: de gemeente maakte het onderdeel van het Interreg VB project “Like! Building a local digital innovation culture”. Daarnaast is het project één van de finalisten voor de TIM Award, een initiatief van ICT Media om innovatieve projecten te belonen en te stimuleren.

Bron: BinnenlandsBestuur digitaal