In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Directie Informatiesamenleving en Overheid) heeft Kantar Public, onderzoek gedaan naar de houding van burgers en ondernemers ten aanzien van het centraal registreren van contactgegevens.
Verkenning centraal registreren contactgegevens
In het Regeerakkoord is afgesproken dat de regering wil overgaan tot het centraal registreren van e-mailadressen. Naar aanleiding van deze afspraak voert het ministerie een verkenning uit naar de behoefte tot het centraal registreren van contactgegevens van burgers en ondernemers. Als onderdeel van deze verkenning heeft Kantar Public onderzoek verricht onder burgers en ondernemers met betrekking tot dit thema.
Spontane reacties
Kantar Public heeft dit onderzoek uitgevoerd met zowel een kwalitatief als een kwantitatief component. In het kwalitatieve onderzoek zijn spontane reacties op dit onderwerp in kaart gebracht. De verkregen inzichten zijn vervolgens kwantitatief getoetst. Eén van de uitgangspunten voor dit onderzoek is dat de contactgegevens vrijwillig geregistreerd worden. Overheidsinstanties mogen gebruik maken van deze contactgegevens voor aanvullende dienstverlening. Formele berichten (bijvoorbeeld de belastingaanslag, een boete, een vergunning) zullen altijd nog per post, en een deel via MijnOverheid, blijven worden verzonden. Voor andere communicatie (bijvoorbeeld mededelingen voor de buurt, opvraag van informatie) onderzoekt de overheid hoe dit makkelijker kan en hoe de overheid de burger en ondernemers eenvoudig en snel kan benaderen.
De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek
De belangrijkste voordelen van een centrale registratie
Aandachtspunten centrale registratie
Er zijn ook zorgen als contactgegevens centraal geregistreerd worden. Belangrijke aandachtspunten bij centrale registratie zijn onder meer
De volledige uitkomsten van het onderzoek zijn te vinden op kennisopenbaarbestuur.nl.