In digitale dienstverlening hoort de Nederlandse overheid nog steeds bij de best presterende landen van Europa. Maar sinds vorig jaar is ons land wel een plaatsje gezakt, naar een gedeelde negende plaats.
Factoren
Dat blijkt uit de jaarlijkse eGovernment Benchmark die wordt gemaakt in opdracht van de Europese Commissie, een analyse van zo’n 10.000 websites van overheden van Europese landen. Daarbij werd gekeken naar een aantal factoren, zoals de gebruikersvriendelijkheid en de hoeveelheid aangeboden diensten, maar er wordt ook getoetst op onderwerpen als transparantie over de verzamelde data, de mogelijkheden om diensten ook over de nationale grenzen te gebruiken, en de mate van inzet van online identificatie en online beveiliging.
Beschikbaar
Steeds meer diensten van overheden komen online beschikbaar, maar de snelheid verschilt wel sterk per land. De Scandinavische landen, Baltische staten en middelgrote landen als Oostenrijk, Portugal en Nederland doen het traditioneel goed. Landen in Oost-Europa lopen het verst achter. In 2018 stond Nederland op de achtste plaats, maar is nu een plaatsje gezakt en moet de negende plaats delen met Noorwegen. Uit het rapport blijkt dat de voorsprong van Nederland verder afneemt; andere landen stijgen sneller in hun digitale adaptie. In Nederland is er vrijwel geen groei in digitale dienstverlening van de overheid.
Transparantie
Volgens het onderzoek scoort Nederland goed op de beschikbaarheid van diensten, de werking van diensten en websites op mobiele telefoons en tablets, en de beschikbaarheid van digitale diensten voor burgers en ondernemers uit andere Europese landen. Op het gebied van transparantie scoort de Nederlandse overheid minder goed. Zo kan de overheid transparanter zijn over hoe en wanneer een bepaalde overheidsdienst beschikbaar komt.
Bron: BinnenlandsBestuur Digitaal