Gebruiker Centraal organiseert dit najaar zowel een training, een design sprint week als een conferentie over design thinking bij de overheid. Doel is design thinking in de ‘normale’ manier van werken te integreren. Projectleider Robert Vos (ICTU) “Over twee jaar is design thinking net zo normaal binnen iedere overheidsorganisatie als agile scrum.” Wat is het en waarom moet ook uw organisatie met design thinking aan de slag?
Zonder vooroordelen
Te vaak denken we als overheidsprofessionals dat we het probleem met onze digitale dienstverlening wel weten. Wat we nog nodig hebben is een oplossing. Dat is een valkuil, zegt Robert Vos. “Het uitgangspunt van design thinking is anders; je weet nog niet precies wat het probleem is. Dat vertrekpunt is open en dat geeft de mogelijkheid de gebruiker daadwerkelijk te betrekken. Om zonder vooroordelen en aannames het probleem onderzoeken. Als antropoloog op onderzoek uit te gaan. Je hebt veel meer ruimte voor de klant en de verschillende perspectieven.”
Inclusief ontwerp
De eerste fase van probleemverkenning is cruciaal in design thinking. In dat open gesprek met gebruikers wordt duidelijk waar verschillende groepen gebruikers specifiek tegenaan lopen. Dat maakt dat design thinking bij uitstek geschikt is voor ‘inclusief ontwerp’: diensten ontwerpen die voor iedere gebruiker geschikt is. Dat is vaak complexer, benadrukt Vos, maar levert uiteindelijk heel veel op. “Een wetmatigheid in het inclusieve design is dat ontwerpen voor ‘extremen’ maakt dat de hele doelgroep beter wordt bediend.” Dus wanneer een online dienst zo ontworpen wordt dat deze ook toegankelijk is voor mensen mét een visuele beperking, wordt deze ook beter mensen zónder.
Recept erbij
Aansluitend op de training is er een designsprint. In een doorlooptijd van 4 dagen van vraagstuk tot een getest product. ”Een snelkookpan om in een hele korte tijd te ontwikkelen en te testen.” Vooraf helpt de organisatie om het vraagstuk geschikt te maken voor de design sprint. “Waar design thinking je alle ingrediënten – tools en een mindset – biedt om iets te koken, geeft de designsprint je daar ook een recept bij.” Doel is het bieden van een leerervaring. De design sprint lijkt enigszins op agile scrum. “Het verschil is dat men bij agile scrum al weet wat er ontworpen wordt. Bij design thinking onderzoek je eerst wat het probleem is.”
Lef nodig
Design thinking kan de organisatie veel opleveren, maar er is ook een zekere mate aan lef voor nodig, ziet Vos. “Met open het probleem onderzoeken, neem je ook een risico. Je weet niet wat eruit komt, het is lastig te beheersen. Durf je het om te zeggen, we weten het probleem niet? En ga je daarover praten met gebruikers?” Dat kan best eng zijn. Maar de opbrengst is groot, verzekert hij. “Het helpt echt te vernieuwen, maakt weerbaarder en maakt meer gebruik van de creativiteit van het team.”
Programma
Meer informatie vindt u bij Gebruiker Centraal, u kunt zich ook direct aanmelden.
Gerelateerd