20 projecten krijgen Innovatiebudget Digitale Overheid 2021 om hun innovatieve ideeën te realiseren. De geselecteerde projecten lopen uiteen van een een datagedreven Crowd Safety Manager, tot duurzaam hergebruik van ruimtelijke data, tot assistent RITA die ondernemers die moeite hebben met taal loodst door het e-facturatie portaal van het Rijk. Bekijk de 20 projecten.
Gebruikers betrokken
De selectiecommissie stond onder leiding van directeur-generaal Overheidsorganisatie Marieke van Wallenburg (ministerie van BZK). In ieder project werken meerdere overheidsorganisaties samen om een innovatief idee in de praktijk te brengen. De selectiecommissie kwam tot haar keuze op basis van criteria als relevantie voor burgers, bedrijven, maatschappij en andere overheden; transparantie; hoe onderscheidend het project is en de schaalbaarheid ervan. Ook de betrokkenheid van de gebruikers bij het ontwikkelen is een criterium. Bekijk alle criteria.
Creativiteit
Digitalisering maakt het mogelijk om op een innovatieve manier te werken aan maatschappelijke opgaven. Innovatie is dan ook één van de pijlers in de Agenda Digitale Overheid: NL DIGIbeter. Het Innovatiebudget Digitale Overheid ondersteunt ambtenaren met innovatieve plannen voor verbetering van de digitale overheid. Zij krijgen geld om in samenwerking met andere partijen hun idee in uitvoering te brengen. Zo maakt de overheid gebruik van de creativiteit en inzichten van mensen die in de praktijk zien waar de dienstverlening beter kan. Voor de periode van 2019 tot 2021 was in totaal 18 miljoen euro beschikbaar voor innovatieve ideeën om de digitale dienstverlening van de overheid te verbeteren.
Meewerken aan een vraagstuk
Herkent u een vraagstuk in de lijst met winnende projecten en wilt u met uw organisatie graag daaraan meewerken? Het team rond het Innovatiebudget brengt u graag in contact met de initiatiefnemers. Neem daarvoor contact op met innovatie@minbzk.nl.