Onderzoek naar trage computers ambtenaren

05-03-2015 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

Trage computers, vastlopende schermen, verouderde browsers. Volgens enkele Leidse raadsleden maken de ICT-voorzieningen gemeente Leiden ambtenaren moedeloos. Dienstverlener Servicepunt71 onderzoekt waar de klachten vandaan komen.

Signalen

Volgens de raadsleden Mart Keuning en Pieter Krol van de Leidse ChristenUnie en VVD’er Maurice Hoogeveen zijn er meerdere signalen waaruit blijkt dat de ICT van de gemeente niet bepaald vlekkeloos werkt. ‘De computers zijn traag doordat de server waarop alle computers draaien niet altijd even snel is. Medewerkers worden vaak geconfronteerd met vastlopende systemen, waarop wordt verzocht opnieuw op te starten en opnieuw in te loggen. De applicaties zijn, kortom, niet erg stabiel en ook niet snel. Doordat de computers waar we als raadsleden op werken op dezelfde server draaien, zien we dat stabiliteit en snelheid soms echt niet goed zijn’, aldus Keuning.

Productiviteit

Het trio vindt dat vastlopende computers vanwege de vertraging in strijd zijn met verantwoord omgaan met gemeenschapsgeld en stelde daarom voorafgaand aan de vergadering van de commissie Werk en Middelen op 5 maart vragen aan het college over de ICT-voorzieningen. ‘Als je soms minuten moet wachten op je computer, bevordert dat de productiviteit niet. Computers zijn hulpmiddelen en zodra die niet meewerken maar tegenwerken, wordt het werk er niet efficiënter en effectiever op en neemt ook het werkplezier af. Uiteraard maken we ons zorgen over de signalen die we krijgen, maar voor we gaan praten over een oplossing willen we weten hoe het college zelf met deze signalen omgaat en of er bijvoorbeeld al aan verbeteringen wordt gedacht.’

'Goede rapportcijfers'

Keuning, Krol en Hoogeveen vragen zich onder meer af of de ICT-dienstverlener Servicepunt71 wel de juiste partij is voor de gemeente om mee samen te werken. Servicepunt71 is een zogeheten ‘shared service center’ voor gemeenten in de regio waaronder Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude en Oegstgeest. Het bestuur van Servicepunt71 wil duidelijk hebben waarop de klachten zijn gebaseerd en benadrukt dat uit actueel tevredenheidsonderzoek dat binnenkort afgerond wordt, er bij de samenwerkende organisaties 'goede rapportcijfers' zijn behaald.

Tevredenheidsonderzoek

‘De rapportcijfers vanuit Leiden voor ICT variëren tussen de 6,5 en 7,0. Ook de medewerkers van de andere gemeenten geven dit oordeel. Van de andere gemeenten zijn ook geen signalen ontvangen over ontevredenheid rondom de werking van de ICT-apparatuur en de ICT-dienstverlening van Servicepunt71. Daarom willen Leiden en Servicepunt71 eerst nagaan waarop de signalen van beide raadsfracties precies gebaseerd zijn. Elke feedback die gegeven wordt om de dienstverlening van de gezamenlijke bedrijfsvoering te verbeteren, is welkom en wordt waar mogelijk opgepakt’, zo vertelt een woordvoerder.

Verspilling belastinggeld

Onlangs werd er een landelijk rapport over ICT en de overheid opgesteld naar aanleiding van parlementair onderzoek. De conclusie daarvan was dat de overheid een groot deel van diverse ICT-projecten niet op orde heeft en dat er zodoende onnodig belastinggeld wordt verspild.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig