Tevredenheid over overheidsdienstverlening weer licht gestegen

11-06-2015 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

De tevredenheid van burgers en ondernemers over de dienstverlening van de overheid is dit jaar licht toegenomen - zo blijkt uit twee onderzoeken die het ministerie van BZK heeft laten uitvoeren.

Burgers en bedrijven digitaliseren. Spullen worden online gekocht en verkocht, mensen communiceren via e-mail, Skype of social media. Ook de overheid digitaliseert: men kan online communiceren met de overheid en diensten afnemen. Organisaties zijn druk bezig hun digitale dienstverleningsaanbod te vergroten en te verbeteren.

40% van de mensen waardeert de overheidsdienstverlening met een 8 of hoger. Dat was in 2013 nog 34%. Het aandeel dat een onvoldoende geeft daalde licht, van 17% in 2013 naar 14% nu. Dat is nog steeds te veel. Daarom blijft BZK de komende jaren inzetten op betere en toegankelijkere dienstverlening, samen met onder andere de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten en uitvoeringsorganisaties. Dat gebeurt bijvoorbeeld door het afnemen van populaire diensten gemakkelijker te maken (digitaal aanvragen van een parkeervergunning), websites toegankelijker te maken en de oprichting van het Digitaal Hulpplein.

Voor volledig artikel klik hier

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig