In Nederland zijn we steeds vaker en langer online. Op het werk, op school, thuis of onderweg. Met onze telefoon, tablet of computer. Gelukkig zijn we ons steeds meer bewust dat dit risico’s met zich meebrengt. Maar weten we ook wat kunnen doen om ze te voorkomen? De campagne Alert Online een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap – helpt om de kennis over online veiligheid te vergroten en daar naar handelen te stimuleren. Bij jong en oud en van werkvloer tot boardroom. Alert Online loopt van 26 oktober tot en met 6 november 2015.
Digitaal verantwoord ondernemen
De nadruk ligt dit jaar nog meer dan vorig jaar op het toepassen van kennis en op cyberveilig gedrag: het stimuleren van werknemers en andere gebruikers te handelen naar wat ze weten. Nieuwe technologische ontwikkelingen verliezen we hierbij niet uit het oog. Het thema van Alert Online 2015 is Digitaal verantwoord ondernemen.
Naar een veilig digitaal Nederland
Nederland behoort bij de landen met de meeste internetaansluitingen. En nergens in Europa maken zoveel mensen gebruik van internetbankieren als in Nederland. We zijn altijd en overal online. Dat geeft Nederland een voorsprong en biedt kansen voor innovatie en economische groei. Maar het betekent ook dat iedereen zich bewust moet zijn van gevaren en risico’s. Met een muisklik kun je onbedoeld een heel netwerk besmetten of liggen al je privé- of klantgegevens op straat. Dit vraagt dat iedereen bewuste keuzes moet maken bij het gebruik, de aanschaf en het onderhoud van ICT, thuis en op het werk. Zo draagt iedereen bij aan een veilig digitaal Nederland waarin we zorgeloos kunnen profiteren van de kansen die ICT biedt.
Voor de website klik hier