Altijd en overal razendsnel bereikbaar, op een informele en ongedwongen manier. Whatsapp is voor ambtenaren onmisbaar. De veelgebruikte app heeft echter ook een schaduwzijde, zo geven professionals in een interview met Binnenlands Bestuur aan.
Minder schroom om te vragen
Binnen de wijkteams wordt het toenemende Whatsapp doorgaans als een positieve ontwikkeling gezien, zo vertellen geïnterviewde professionals Gerry Willemsen. Marian Dobbe en Abdellah Ben Kaddour. Cliënten kunnen sneller en eenvoudig geholpen worden met hun vragen, zo vertelt Willemsen. Ook schromen ze minder om deze te stellen. 'Het is een korte lijn: even een appje en iets later hebben ze een antwoord dat op ieder gewenst moment verstuurd kan worden.' Eenzelfde voordeel ziet ook Dobbe, die als teamleider met Whatsapp werkte in het sociale wijkteam van Minters in Vlaardingen. 'Je kunt snel schakelen en zaken afstemmen met cliënten. Zeker die snelheid is een voordeel. Ook is het een goed communicatiemiddel voor jongeren. Het is goed om je op dit vlak flexibel op te stellen naar de doelgroep.' Abdellah Ben Kaddour, talentmanager bij gemeente Lelystad, noemt communiceren met jongeren zonder Whatsapp zelfs onmogelijk en gebruikt het medium volop.
Onverwachte noodgevallen
Het appen werkt volgens Ben Kaddour veel beter dan bellen. 'Vaak nemen jongeren niet op, of ze hebben zelf geen beltegoed.' Af en toe kan een appje ook erg ongelegen komen, als een jongere onverwacht ’s avonds laat op straat komt te staan als hij een woonruimte is uitgezet. 'Bij een crisissituatie wordt er vaak geappt. Je moet dan zelf bepalen wat je als hulpverlener doet: in actie komen of de apps als ongelezen beschouwen en de volgende dag pas reageren. Veel collega’s bekijken hun Whatsapp alleen aan het einde van de werkdag. Anderen weer continu, om zo de bereikbaarheid te vergroten. Dat heeft dus voor- en nadelen. Er zit namelijk ook genoeg ‘onbenulligheid’ tussen de appjes.'
Voor het volledige artikel klik hier
Bron: BinnenlandsBestuur Digitaal