De digitale overheid heeft het afgelopen jaar op verschillende terreinen vooruitgang geboekt.
Dit blijkt uit de Voortgangsrapportage Digitaal 2017 die minister Plasterk naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Deze jaarlijkse rapportage laat zien hoe de overheid vordert met de doelstelling om de dienstverlening in 2017 digitaal geregeld te hebben.
Stand van zaken in cijfers
Informatie digitaal
Transacties digitaal
Steeds meer diensten komen digitaal beschikbaar. De focus ligt op het digitaal beschikbaar stellen van en het creëren van meerwaarde bij de meest gebruikte diensten en producten. Een wijziging van de Algemene wet bestuursrecht is in voorbereiding; die regelt het recht op digitaal zaken doen.
Bedrijven
Via het Ondernemingsdossier Bedrijven kunnen bedrijfsgegevens worden hergebruikt.
GDI
De GDI stuurt op aansluiting en gebruik van de gemeenschappelijke voorzieningen. Op 4 december jl. is een uitgangspuntenbrief Wet GDI aan de Tweede Kamer gezonden. Tegelijk met de voortgangsrapportage Digitaal 2017 is de Monitor GDI 2015 als bijlage meegezonden.
Kwaliteit van digitale dienstverlening
Er zijn initiatieven gestart om de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren:
Voor de komende jaren ligt het accent van het programma Digitaal 2017 op verdere digitalisering, maar ook op handhaving en waar mogelijk verbetering van de kwaliteit van dienstverlening.
Meer informatie