Digitale dienstverlening dichter bij huis

30-06-2016 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

 

Om mensen te helpen bij het digitaal zaken doen met de overheid is een aantal organisaties de pilot 'Gezamenlijke Persoonlijke Dienstverlening' gestart.

Deelnemende partijen zijn de Belastingdienst, SVB, DUO en Logius alsmede de gemeenten Groningen, Deventer, Zwolle, Enschede, Tilburg, Utrecht en Amsterdam. Tijdens de pilot bieden de balies van deze gemeenten directe hulp bij digitale overheidszaken. Gemeentemedewerkers helpen burgers op weg met bijvoorbeeld het aanvragen van een DigiD of het activeren van een MijnOverheid account. Zo nodig belt de gemeentemedewerker met de tweedelijns ondersteuning van DigiD. Inhoudelijke vragen beantwoorden de organisaties zelf. Ook de SVB en de Belastingdienst werken op dezelfde manier samen met de deelnemende gemeenten.

Het doel van de pilot is burgers structureel te helpen om digitaal vaardig en zelfredzaam te worden. De ondersteuning gaat verder dan hulp bieden bij het invullen van een online formulier of het antwoord geven op een vraag. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld ook een cursus van 'Digisterker' in de plaatselijke bibliotheek aanraden, of het lokale netwerk van vrijwilligersorganisaties inschakelen.

Meer informatie

https://www.logius.nl/over-logius/actueel/item/titel/digitale-dienstverlening-dichter-bij-huis/

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig