De gemeente Den Haag zet Whatsapp in voor de communicatie met inwoners en bezoekers. Dit heeft ze besloten na een succesvolle pilot.
Voorstellen uit 2014
In 2014 kwamen PVDA en VVD met de discussienota bereikbaarheid 3.0. In de nota zijn onder andere 36 suggesties ter verbetering van de dienstverlening opgenomen. Zo ook de suggestie over het gebruik van Whatsapp. Het sturen van een bericht via Whatsapp zou laagdrempeliger zijn dan het contactformulier op de website van de gemeente. Bovendien bestaat de mogelijkheid snel en gemakkelijk foto’s toe te voegen.
Succesvolle pilot
Samen met Livecom, aanbieder van online klantenservicesoftware, deed de gemeente Den Haag onderzoek naar de belangstelling onder de Haagse bevolking om de gemeente te kunnen benaderen via Whatsapp. De gemeente ontving positieve reacties van medewerkers en gebruikers.
Procesmanager Luuk Sonnen (gemeente Den Haag): “Whatsapp als dienstverleningskanaal staat in onze visie voor aansluiting bij de tijdsgeest, een hechte relatie met burgers en een snelle, duidelijke en makkelijke dienstverlening. De inwoners van onze stad waarderen dit.”