Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Workshop 1.2: Grip op privacy, een randvoorwaarde voor de 4e industriële revolutie.

17/10/2016

Eén van de meest herkenbare veranderingen van de vierde industriële revolutie is dat al het design “servicegericht” is. De mogelijkheden met deze vorm van productie zijn eindeloos. Zo zal er communicatie plaatsvinden tussen slimme producten en de slimme machines die deze producten maken.  Wanneer je mobiele telefoon weet dat die binnenkort stuk zal gaan, kan deze een bericht sturen naar de fabriek die hier weer de productie op aanpast. Wanneer deze technieken worden geperfectioneerd en volledig geïntegreerd in het productieproces, zal de nieuwe telefoon bijvoorbeeld al voorgeprogrammeerd zijn met de instellingen die jij op je oude telefoon had. Dit is natuurlijk niet alleen het geval zijn bij mobiele telefoons. Ook op maat gemaakte kleding, shampoos en zeepjes zullen voor de consument beschikbaar worden. Producten zullen helemaal naar jouw wens worden gemaakt. Gemeenten zullen ook aansluiten op deze ontwikkeling en hun productie "servicegericht" cq "persoonsgericht" maken. Persoonsgegevens zijn dus "KEY".

Hoe zorgen we ervoor dat de persoonsgegevens van de burger bij de gemeente in goed handen zijn? En hoe tonen we dat aan? Het wettelijk kader wordt gevormd door de Europese verordening AVG, die op 25 mei 2016 van kracht is geworden en waaraan alle Nederlandse gemeenten moeten voldoen, uiterlijk per 25 mei 2018.

Privacy Management Partners en Key2Control hebben daarvoor de PrivacyManager ontwikkeld, een procesmatige aanpak waarbij gemeenten grip krijgen en houden op het gebruik van persoonsgegevens volgens de privacywetgeving. Inmiddels hebben een 12-tal gemeenten deze methodiek omarmd en zijn druk doende deze te implementeren. Aanpak en de eerste "lessons learned" zullen worden gepresenteerd.

 

 Arie Hartog, Directeur Key2Control

 

 Sergej Katus, Partner van Privacy Management Partners