Jaarlijks hebben Nederlanders ongeveer 390 miljoen keer contact met de overheid. Meer dan 50 procent van die contacten (circa 200 miljoen) verliep in 2016 via een digitaal kanaal.
Dat betekent dat individuele personen jaarlijks zo’n 30 keer per jaar zaken regelen met diverse overheidspartijen en dat in 15 gevallen op digitale wijze doen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van BZK, uitgevoerd door I&O Research, waarbij via een steekproef onder meer is gekeken naar het totaal aantal digitale contacten tussen burgers en de overheid.
Een derde van de burgers die digitaal contact met de overheid hadden, geeft aan dat volledig digitaal contact ‘goed mogelijk’ voor ze is. Drie op de tien (29 procent) geven zelfs aan dat het hun voorkeur heeft en bovendien makkelijk afgaat. Van de groep mensen die nog geen digitaal contact met de overheid hebben gehad, geeft daarnaast driekwart aan dat het voor hun mogelijk is om gebruik te maken van de dienstverlening als die volledig digitaal zou worden aangeboden.
Waardering van de overheidsdienstverlening scoort voldoende
Burgers beoordelen individuele overheidsorganisaties met wie zij zaken regelen gemiddeld met een 7,1. Zij geven datzelfde waarderingscijfer ook aan de keten van overheidsorganisaties die tezamen verantwoordelijk zijn voor diensten die worden aangeboden of afgenomen.
Aanbod digitale dienstverlening op orde
Het peil van de digitale overheidsdienstverlening is goed. 88% van de meest gebruikte overheidsproducten is inmiddels digitaal beschikbaar. Van de meest gebruikte producten van de grote uitvoeringsorganisaties die op het hele land zijn gericht, zoals de Belastingdienst, UWV, SVB, RVO en DUO, is 99% digitaal beschikbaar. Burgers krijgen daardoor steeds meer mogelijkheden om een digitaal kanaal te kiezen om zo gemakkelijk en veilig zaken met de overheid te regelen.
Meer informatie
Lees het volledige rapport en de uitkomsten (Pdf, 660 Kb).