Op 1 maart is het Besluit basisregistratie ondergrond (BRO) gepubliceerd via de website internetconsultatie.nl. Met deze consultatie worden belangstellenden geïnformeerd over het Besluit en krijgt iedereen de mogelijkheid hierop te reageren. De organisaties die deel uit maken van het Strategisch Beraad zijn parallel (per brief) geconsulteerd.
Inhoud van het Besluit BRO
In de Wet basisregistratie ondergrond is geregeld dat bestuursorganen (bronhouders genaamd) verplicht brondocumenten over bepaalde registratieobjecten moeten aanleveren voor inschrijving in de basisregistratie ondergrond. Dit besluit voorziet in de aanwijzing van de brondocumenten, die in het kader van de eerste tranche door bronhouders geleverd dienen te worden. Het betreft brondocumenten met betrekking tot de volgende registratieobjecten:
Ook worden in dit besluit bepalingen vastgesteld die betrekking hebben op de inrichting van de basisregistratie ondergrond. Het gaat dan bijvoorbeeld over de opname en verwerking van gegevens (inclusief verplichte aanvullende gegevens). Ten slotte zijn in dit besluit uitzonderingen op de meldplicht opgenomen voor:
Tijdslijn
De basisregistratie ondergrond zal op termijn 28 registratieobjecten gaan omvatten. Deze worden gefaseerd (in tranches) geïmplementeerd door opneming in het Besluit basisregistratie ondergrond. Bij elke volgende tranche registratieobjecten zal het Besluit basisregistratie ondergrond aangepast worden en opnieuw ter consultatie worden voorgelegd. Naar verwachting wordt in het tweede kwartaal van 2017 een ministeriële regeling basisregistratie ondergrond middels internetconsultatie voorgelegd. Zodra het totstandkomingsproces is afgerond zal de Wet met behulp van een Koninklijk Besluit in werking treden.
Duur internetconsultatie
De internetconsultatie loopt van 27 februari t/m 27 maart 2017. Via internetconsultatie op Overheid.nl kunt u reageren op het Besluit.