Wat te doen als de digitale verbinding uitvalt?

23-08-2018 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

Nu binnen gemeenten steeds meer processen zijn gedigitaliseerd, is de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van telecommunicatie ook steeds belangrijker geworden.

“Je staat er niet altijd bij stil, maar telecommunicatie is voorwaardelijk voor heel veel dingen. Van het maken van reisdocumenten tot aan het functioneren van de riolering. En van de gehele kantoorautomatisering en telemetrie-toepassingen, tot aan het monitoren van pompen en gemalen. En niet in de laatste plaats: onze hele telefonie natuurlijk.” – Projectmedewerker Informatisering en Automatisering, Gemeente Eemsmond.

Maar hoe vanzelfsprekend is die beschikbaarheid van telecommunicatie eigenlijk? Een cyberaanval, een kabel die geraakt wordt bij graafwerkzaamheden, of een update die verkeerd uitpakt. Uitval is nooit helemaal te voorkomen en de impact kan groot zijn.

Het programma Telekwetsbaarheid van Agentschap Telecom maakt gebruikers van telecom bewust van de afhankelijkheid en kwetsbaarheid van telecommunicatie. Door het 5-stappenplan te volgen, ontdekken organisaties welke voorzorgsmaatregelen ze zelf kunnen nemen om te zorgen dat de belangrijkste werkzaamheden toch door kunnen blijven gaan bij uitval. Het programma richt zich op diverse sectoren, waaronder de sector Openbaar Bestuur.

Samen met Agentschap Telecom heeft de gemeente Eemsmond in kaart gebracht welke telecommunicatie gebruikt wordt, en waar potentiële risico’s op uitval liggen. Dit leverde verrassende inzichten op. Telecommunicatie zit soms verborgen in werkprocessen waar je het niet verwacht.

Wilt u weten hoe u risico’s op uitval van digitale verbindingen ontdekt, en wat u kunt doen om de weerbaarheid van uw gemeente te verhogen, neem dan contact op met de IBD.

Lees het hele artikel op de website van het Agentschap Telecom.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig