‘Opmars webformulier gemeenten stopt’

03-10-2018 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

 

Van de 380 Nederlandse gemeenten lukt het 74 (38 procent) niet om op tijd vragen te beantwoorden. Dat wordt duidelijk uit het jaarlijkse onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten 2018 van de organisatie Wij Verdienen Beter. Er waren 24 gemeenten die zelfs helemaal geen antwoord gaven. De opmars van het webformulier lijkt echter te stoppen.

Gebruik webformulieren daalt licht

De organisatie constateerde in eerdere onderzoeken dat meer gemeenten gebruik maken van webformulieren in plaats van e-mail. Die opmars van de afgelopen jaren lijkt echter gestopt. ‘Nog steeds zijn 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar per e-mail maar dit is een daling van 22 procent naar 20 procent ten opzichte van 2017.’ Daarnaast zijn er ook steeds minder gemeenten die onnodige informatie afnemen bij gebruik van webformulieren. In 2017 deed 17 procent dit, nu is dat nog 15 procent. De gemeente Terneuzen is nu de enige gemeente die inwoners nog een Burger Service Nummer (BSN) laat opgeven. Een jaar geleden deden zeven gemeenten dit nog. Dit is volgens Wij Verdienen Beter onnodig en bovendien privacy-gevoelige informatie.

24 gemeenten geven geen antwoord
Voor het onderzoek kregen alle gemeenten per e-mail of webformulier een vraag over de gemeentebegroting. Er waren 74 gemeenten die na een maand nog niet hadden geantwoord. Zij kregen de vraag nogmaals via e-mail. Na vier maanden waren er 24 gemeenten over die in het geheel geen antwoord verstuurden. De gemeenten werden benaderd door een mystery-burger genaamd ‘Eef van der Velden’. Er werd bewust gekozen voor een voornaam die bij zowel mannen als vrouwen veel voorkomt. Van de gemeenten die een antwoord verstuurden, gebruikt honderdvijftig gemeenten een niet sekse-neutrale aanhef. 

Bron: BinnenlandsBestuur digitaal

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig