De Tweede Kamer besprak onlangs openbaar vervoer, waaronder de lopende pilots rondom ‘Mobility as a Service’. Stichting OpenGeo en Open State Foundation (OSF) pleiten voor beschikbaarheid en bruikbaarheid van data over mobiliteit. Op dit moment zijn data over reisgedrag, reizigersstromen, transacties en aanvullend openbaar vervoer waaronder deelfietsen en taxivervoer niet beschikbaar.
Data is eigendom van vervoerders
De OV-aanbieders hebben eerder wel toegezegd om deze data toegankelijk te maken, maar zijn daar nog niet mee begonnen. OSF schrijft op de eigen website dat open mobiliteitsdata een randvoorwaarde is voor beleidsmakers bij het mogelijk maken om huidige en toekomstige vervoersstromen in kaart te brengen of te optimaliseren. ‘Gebruikersdata is geanonimiseerde informatie over reisgedrag en vervoersstromen, boekingen, betalingstransacties, maar ook reistransacties inclusief tarieven en Internet of Things-data. Deze data berust bij TransLink Systems (TLS) en is in eigendom van de vervoerders, maar is echter niet publiek beschikbaar ondanks een Kamermotie uit 2016’, aldus OSF.
Persoonlijk reisadvies niet mogelijk
Met gebruikersdata wordt het mogelijk om reizigers een gepersonaliseerd advies te geven met inzicht in de te verwachten drukte op het traject, of de kans te berekenen dat er een deelfiets beschikbaar is wanneer een reiziger op het station of halte aankomt. Volgens OSF kunnen Mobility as a Service-platformen, doordat data niet openbaar wordt gemaakt, nu niet ontstaan. ‘Consumenten krijgen hierdoor geen persoonlijk advies, en onderzoekers en beleidsmakers kunnen deze informatie niet gebruiken om te reizigersstromen te analyseren of optimaliseren.’ OSF wil de data beschikbaar maken via één ventraal portal.
Bron: BinnenlandsBestuur digitaal