Aan de slag met Digitale Inclusie!

11-02-2019 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

Een boete betaal je direct vanaf je telefoon, een vergunning of een uitkering vraag je online aan, en een klacht zet je op de mail. De digitalisering van gemeentelijke dienstverlening heeft veel goeds gebracht. Maar wat nou als je het lastig vindt om met digitale apparaten te werken? Weinig gebruik maakt van internet? Of als je helemaal geen computer of smartphone hébt? In de publicatie “Aan de slag met Digitale Inclusie” is gekeken hoe gemeenten hun digitale dienstverlening voor iedereen toegankelijk maken. Ook voor mensen met net even wat minder digitale ervaring of vaardigheden. 

Veel praktische informatie 

VNG Realisatie bracht voor de publicatie heel veel praktische informatie bij elkaar. Van voorbeelden en adviezen van gemeenten en andere organisaties, tot een handige checklist en lees- en kijktips. Met dank aan alle gemeenten en organisaties die hebben meegewerkt

Inclusieve dienstverlening 

Gemeenten zijn de meest nabije overheid. Inwoners en ondernemers mogen vertrouwen op een goede dienstverlening. Ook als ze - om wat voor reden dan ook - digitaal net iets minder vaardig zijn. De voorbeelden die in deze publicatie belicht worden, laten zien hoe elke gemeente daaraan zou kunnen werken. 

Aan de slag! 

De publicatie begint bij het begin: hoe krijg je het thema ‘digitale inclusie’ bij alle medewerkers op de agenda? En hoe herken je eigenlijk een 'minderdigitaalvaardige'. Vervolgens gaat de publicatie in op wat je als gemeente daadwerkelijk kunt dóen. Dat gaat van het ontwikkelen van echt eenvoudige en toegankelijke online diensten tot en met het faciliteren van hulpstructuren. 

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig