In de Troonrede van 2019 besteedde Koning Willem-Alexander aandacht aan overheidsdienstverlening. “Vertrouwen in de toekomst hangt ook samen met de kwaliteit van de publieke dienstverlening.”
De Koning opende met een verwijzing naar operatie Market Garden op de dag af 75 jaar geleden en illustreert daarmee de hoop op een betere toekomst. Die kwam toen ”letterlijk uit de lucht vallen”. Iets later vertelt hij: “Behoud en versterking van alles wat is bereikt, is onze verplichting aan de generaties na ons. In het hart van het regeerakkoord ligt daarom de ambitie te bouwen aan een samenleving waarin mensen zich zeker voelen en vertrouwen in de toekomst kunnen hebben, houden of herwinnen.”
Structurele verbetering nodig
Dat vertrouwen in de toekomst heeft ook te maken met de kwaliteit van de publieke dienstverlening. “De dienstverlening van de overheid moet veel hoger op de agenda. Uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst en het UWV zijn het gezicht van de overheid. Daar komen mensen de overheid tegen. Zij mogen eenvoudigweg verwachten aan het overheidsloket goed te worden geholpen.” Daarin is verbetering noodzakelijk. “De oorzaken van de huidige problemen zijn divers: verouderde ICT, personeelstekorten en te veel te gedetailleerd beleid, waardoor de uitvoering te ingewikkeld wordt. Medewerkers van uitvoeringsorganisaties staan hierdoor soms voor een onmogelijke opgave en de menselijke maat verdwijnt uit het zicht. De structurele verbeteringen die nodig zijn, vragen tijd en een samenhangende aanpak, waarvoor de regering voorstellen zal doen.”
Uit de Troonrede volgen belangrijke maatregelen voor de digitale overheid. U kunt de de volledige Troonrede ook lezen of beluisteren .