De digitalisering van het sociaal domein van de Súdwest-Fryslân is na drie jaar compleet, maakt de gemeente bekend. Er waren tegenvallers en het verschil is immens, maar het resultaat is volgens Súdwest-Fryslân de moeite waard. ‘Hou vol, het loont echt’, zegt teammanager Mohammed Benmhammed.
Redenen
‘In 2016 ging alles binnen het team nog op papier’, vertelt Benmhammed. Maar volgens het collegeakkoord zouden vaste werkplekken plaatsmaken voor flexplekken, en de gemeente wilde een betere en transparantere diensteverlening voor de inwoners. Twee redenen om te digitaliseren.
Tegenslagen
Het proces kende tegenslagen. ‘We hadden alles goed getest en rekenden op twee weken aanloopproblemen’, vertelt teammanager Hindrik Dyks. ‘Maar het pakte helemaal verkeerd uit. Veel medewerkers maakten gelijktijdig gebruik van het nieuwe systeem, dat daardoor overbelast raakte en plat kwam te liggen.’ Na een week werd het stopgezet en moesten ze opnieuw beginnen, maar deze keer stapje voor stapje. Zo lukte het wel.
Aanpak
Alle informatie is nu op één plek te vinden en voor iedereen toegankelijk, cliënten kregen hun geld sneller en cliënten weten sneller of ze recht hebben op een tegemoetkoming. Omdat Benmhammeds collega’s geregeld willen weten hoe Súdwest-Fryslân de digitalisering heeft aangepakt, organiseert de gemeente op 12 maart een congres in Sneek.
Bron: BinnenlandsBestuur Digitaal