De Europese Commissie (EC) wil in samenwerking met bedrijven en overheidsinstellingen de ontwikkeling van AI versnellen. Ook komen er strenge regels om consumenten te beschermen tegen misbruik van hun persoonlijke gegevens. Dat staat in de Europese Datastrategie en de Artificiële Intelligentie (AI) visie die de EC februari 2020 publiceerde.
Doelen in digitalisering
Beide stukken zijn onderdeel van de Europese Digitale Strategie, met als titel:’Een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk; mensen mondiger maken via een nieuwe generatie technologieën’. Voor de aankomende jaren staan in Europa de volgende doelen op het gebied van digitalisering centraal:
Ursula von der Leyen, voorzitter van de Commissie: “Ik wil dat digitaal Europa het beste van Europa weerspiegelt – open, eerlijk, divers, democratisch en zelfverzekerd.“
Europese dataruimte
Met de Europese datastrategie wil de EU leider en rolmodel worden voor wat betreft een samenleving die wordt ’empowered’ (versterkt) door data. Een Europese dataruimte – een interne markt voor gegevens – moet ongebruikte gegevens ontgrendelen. Zodat deze “vrij kunnen stromen binnen de Europese Unie en tussen sectoren, ten behoeve van bedrijven, onderzoekers en overheidsdiensten”. Die gegevens moeten voor iedereen beschikbaar zijn. Burgers, bedrijven en organisaties kunnen met inzichten verkregen uit niet-persoonlijke data betere beslissingen nemen, is het idee.
Vertrouwen en excellentie
AI is een strategische technologie die veel voordelen biedt voor burgers, bedrijven en de samenleving als geheel. De EU baseert haar aanpak voor AI op vertrouwen en excellentie. Zo wil ze de burger aanmoedigen om deze technologieën te omarmen, en bedrijven om AI te ontwikkelen. Investeren in kennis, stimuleren van toepassing van AI (ook door overheden) en regulering en toezicht zijn belangrijke onderdelen van de strategie. Zo investeert de EC de aankomende jaren 1,5 miljard euro in onderzoek en innovatie.
Meer informatie
Lees ook het persbericht van de EC over de publicaties.