Berichtenbox matig gelezen

02-07-2020 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

Van de drie miljoen gebruikers van de Berichtenbox-app, waarop het rijk en andere overheden post naar burgers kunnen verzenden, opent een groot deel de post niet binnen zes weken. Het gebruik van de app neemt wel steeds meer toe.

Accounts

Dat bericht Logius, de overheidsdienst die de app en de website Mijnoverheid.nl beheert. Het gebruik van MijnOverheid is inmiddels flink ingeburgerd: inmiddels zijn er 8,3 miljoen actieve accounts, volgens Logius is het groeiende gebruik deels te danken aan een vernieuwde website met meer functies en mogelijkheden.

Ongeopend

Maar hoewel de aanmeldingen voor de Berichtenbox-app toenemen, is het gebruik met drie miljoen accounts nog steeds veel minder. Bovendien wordt de post maar matig gelezen: iets meer dan de helft doet dat binnen drie weken. In de drie weken daarna stijgt het openen nauwelijks meer. Logius vermeldt niet welke post helemaal ongeopend blijft. Het percentage gelezen post is in de afgelopen jaren wel iets gestegen, maar met slechts 8%.

Generiek

Toch zijn de matige cijfers niet geheel verwonderlijk. Voor veel mensen geldt dat ze de belangrijke berichten in de Berichtenbox, zoals belastingaanslagen en OZB-beschikkingen, ook gewoon in de post krijgen. Daarnaast wordt op verschillende internetfora geklaagd dat de berichten nogal generiek van aard zijn: burgers krijgen een bericht dat er nieuwe post is, maar weten pas na het inloggen en een paar keer klikken waar het bericht precies over gaat.

Handelsperspectief

Dat probleem ziet Logius inmiddels ook. De dienst wil samen met de organisaties en overheden die post versturen via de Berichtenbox-app de attentiewaarde van de berichten verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door een e-mailnotificatie te sturen met een ‘handelsperspectief’, bijvoorbeeld dat een belastingaanslag moet worden betaald of een rijbewijs moet worden verlengd.

Bron: BinnenlandsBestuur Digitaal, Michiel Maas 29 jun 2020 

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig