In samenwerking met certificaatverstrekkers (TSP’s) en het NCSC is onderzoek uitgevoerd omdat de PKI overheid certificaten niet voldoen aan de richtlijnen. Op basis daarvan worden gemeenten verzocht om voor 1 januari 2021 de certificaten te vervangen. Logius heeft hiervoor een actieplan opgesteld.
Wat verandert er en de benodigde info
Logius heeft aangegeven dat het gebruik van de volgende certificaten verplicht wordt:
Op de website van Logius staat alle informatie over alle veranderingen die binnen het PKIoverheid-stelsel. Logius heeft hier als Policy Authority van PKIoverheid een infographic opgesteld, waarmee u de hoofdlijnen van het vervangingsplan ziet en de belangrijkste data die daarbij horen. U leest hier exact welke wijzingen worden doorgevoerd en welke acties u moet verrichten om voor 1 januari 2021 de benodigde certificaten aan te passen.
Neem contact op met uw leverancierverstrekker
Onderzoek zelf (met uw technische collega’s of leverancier) hoe de situatie bij u is. Als u vragen heeft over wat op uw situatie van toepassing is, neem contact op met uw certificaatverstrekker. Raadpleeg ook het vervangingsplan op de website van logius.
Vragen en contact
Hier staan de veelgestelde vragen. Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u in de meeste gevallen het beste contact opnemen met uw certificaatverstrekker (de partij waar u uw certificaat gekocht heeft). Zij kunnen u het beste helpen. Wijs ook uw technische collega’s op de factsheet van het Nationaal Cybersecurity Centrum (NCSC).