Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties geopend

02/02/2021

 

Vanaf 4 januari 2021 is het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) geopend. Het MFO helpt burgers, bedrijven en organisaties problemen op te lossen met overheidsregistraties.

Grip op gegevens

Door het stelsel van basisregistraties hoeven burgers en bedrijven niet steeds opnieuw hun gegevens aan te leveren. De Algemene Rekenkamer schreef in ‘Grip op gegevens’ in juni 2019 dat de keerzijde van dit hergebruik is dat mensen het zicht en de grip op hun eigen gegevens kunnen verliezen. De Rekenkamer pleitte voor een centraal meldpunt. De Tweede Kamer heeft destijds een motie aangenomen om dit meldpunt in te richten voor de basisregistraties.

Aan de slag

Inmiddels is het Meldpunt operationeel. Het Meldpunt:

  • Wijst de weg naar de overheidsorganisatie die het onjuiste gegeven kan corrigeren. Als het zo niet lukt, gaat het meldpunt aan de slag om de fout en de problemen die daardoor zijn ontstaan te helpen oplossen.
  • Helpt waar mogelijk om aanmaningen en boetes te laten stoppen. Zolang er nog geen oplossing is, helpt het meldpunt betrokkenen niet verder in de problemen te komen.
  • Werkt samen met álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot de gegevens weer kloppen.

Het meldpunt wordt in 2021 doorontwikkeld. Meer informatie over het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties vindt u bij RVIG.