Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Digitale weerbaarheid is ook investeren in herstel

02/03/2021

We moeten ons erop voorbereiden dat digitale incidenten vaker zullen plaatsvinden, schrijft Nathan Ducastel in zijn blog op iBestuur.

Ducastel, beleidsdirecteur Informatiesamenleving en directeur VNG Realisatie: ‘We zijn het al bijna vergeten door corona, maar we begonnen 2020 met het Citrix-incident, waardoor we niet meer vanaf afstand konden werken. We sloten het jaar af met een ander incident, in Hof van Twente. De digitale systemen lagen plat, met serieuze gevolgen voor de dienstverlening van de gemeente. Dit soort incidenten zullen vaker plaatsvinden. Simpelweg omdat ons leven zich veel meer in het digitale domein afspeelt én omdat 100% veiligheid nou eenmaal niet bestaat.’

‘Een organisatie die digitaal weerbaar is, weet wat ze tijdens en na een incident moet doen. Die heeft de basis op orde, een werkende crisisorganisatie voor tijdens het incident en weet wat er moet gebeuren om de dienstverlening zo snel mogelijk te herstellen. Terugvalscenario’s zijn nodig, zodat dienstverlening tijdens en na een incident door kan gaan. Het is belangrijk dat we daarmee oefenen, net zoals we oefenen om goed voorbereid te zijn op een fysieke crisis. En dat bestuurders en politici zich dit realiseren.’

‘Het is een open deur, maar je repareert het dak als de zon schijnt. En dan nog: ook als het dak waterdicht is, moeten de emmers klaar staan. Er kunnen altijd dakpannen afwaaien, 100% veilig bestaat niet. Of je nu groot of klein bent, een gemeente of een ziekenhuis: we zullen ons er allemaal op moeten voorbereiden dat we het slachtoffer kunnen worden van een digitale aanval.’

Lees het volledige blog bij iBestuur.