Steeds meer mensen gebruiken digitale diensten van de overheid. Bijvoorbeeld online aangifte van belastingen bij de Belastingdienst. De overheid wil digitale diensten gebruiksvriendelijker maken, zodat nog meer burgers en ondernemers er gebruik van gaan maken. Dit heet ‘digitale inclusie’. Er is hulp mogelijk voor burgers die moeite hebben om hun weg op het internet te vinden.
Digitale diensten overheid voor levensgebeurtenissen
Gebruikers moeten hun weg naar de digitale diensten makkelijk weten te vinden. En ze moeten snel de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. De overheid wil de informatie voor burgers en ondernemers daarom meer als een persoonlijk pakket aanbieden.
In zo’n persoonlijk pakket krijgen burgers en ondernemers informatie die past bij een levensgebeurtenis. Voorbeelden van zo’n levensgebeurtenis zijn:
Stel iemand gaat verhuizen. Dan wil de burger de verhuizing zo makkelijk mogelijk kunnen doorgeven. Daarnaast wil hij bijvoorbeeld ook gelijk een parkeervergunning voor bij het nieuwe huis kunnen aanvragen. Ook wil deze burger weten aan wie hij de verhuizing moet doorgeven en op welke vergoeding hij misschien recht heeft.
De burger moet deze informatie over verhuizen op 1 centrale plek en in 1 herkenbare stijl kunnen vinden. Verschillende overheden moeten hiervoor samenwerken. Dit heet ‘integrale dienstverlening’.
Digitale diensten toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen
Geen gebruik maken van digitale diensten
Er zijn mensen die nog niet kunnen of niet willen gebruik maken van de digitale diensten. Voor hen zijn er andere vormen van contact met de overheid. Zij kunnen bijvoorbeeld een afspraak maken bij een loket van de gemeente.
Agenda Digitale Overheid
In de Agenda Digitale Overheid (NL DIGIbeter) vertelt de Nederlandse regering wat zij belangrijk vindt bij digitalisering van de dienstverlening.
Bovenkant formulier
Heeft deze informatie u geholpen?
Onderkant formulier