Logius verwijderde in de eerste maanden van 2021 meer dan 13.000 DigiD-accounts om misbruik door cybercriminelen te voorkomen. Dat is ruim 13 keer meer dan voorgaande jaren. Daarnaast haalde Logius sinds de start van de coronapandemie al meer dan 2.500 DigiD-phishingsites offline.
Phishing en malware
Sinds de coronapandemie is in Nederland een duidelijke toename te zien in het aantal cyberaanvallen via phishing en malware. Mensen ontvangen soms een sms of een mail uit naam van DigiD of MijnOverheid. Vaak staat daarin dat men geld kan terugkrijgen van bijvoorbeeld de Belastingdienst of zorgverzekeraar. Er worden ook regelmatig DigiD-gegevens aangetroffen op servers van criminelen die zijn verzameld via malware, een verzamelnaam voor schadelijke software.
Logius helpt gebruikers
Getroffen gebruikers van DigiD krijgen daarover een brief. Daarin staat waarom het account is verwijderd en hoe ze een nieuwe DigiD kunnen aanvragen. Burgers schrikken soms van zo’n brief, omdat ze niet wisten dat ze hun gegevens ergens hebben achtergelaten of dat hun computer is geïnfecteerd. Ze weten ook niet altijd wat te doen. Logius helpt hen op weg om een nieuwe DigiD aan te vragen. Daarnaast geeft Logius tips over het veilig gebruiken van DigiD.
Bewustwording
Bewustwording van de gevaren is zeer belangrijk om misbruik te voorkomen. Burgers kunnen zelf veel doen om diefstal en misbruik van hun gegevens te voorkomen. Op de website van DigiD staat veel informatie en tips over het voorkomen hiervan.