Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Start pilot gegevens delen via MijnOverheid

22/06/2021

Logius, het Ministerie van BZK, de Belastingdienst en verschillende woningcorporaties starten met de pilot ‘Digitale Inkomenstoets Woningcorporaties’. De pilot toetst of woningzoekenden hun inkomensgegevens snel en veilig kunnen delen via MijnOverheid.

Doel pilot

Woningzoekenden delen veel gegevens wanneer zij in aanmerking willen komen voor een woning. Met deze pilot willen de deelnemende organisaties uitzoeken of het delen van informatie via MijnOverheid leidt tot:

  1. meer gemak voor de woningzoekende;
  2. minder administratieve lasten voor de woningcorporatie;
  3. een eerlijkere manier van toewijzen van woningen.

Hoe werkt het?

Wanneer je in aanmerking wilt komen voor een sociale huurwoning moet je inkomensgegevens aanleveren. De woningcorporatie gebruikt deze gegevens om te bepalen of de woningzoekende in aanmerking komt voor de woning. De woningzoekende moet vervolgens uit verschillende bronnen informatie ophalen en aanleveren. Dit is vaak een ingewikkeld en foutgevoelig proces. Tijdens de pilot kunnen woningzoekenden de benodigde gegevens eenvoudig, veilig en snel digitaal aan leveren via MijnOverheid.

Regie op eigen gegevens

De woningzoekende logt in met zijn of haar DigiD, geeft toestemming en deelt de gegevens met de woningcorporatie. Alleen de benodigde gegevens worden verstrekt en er wordt duidelijk weergegeven om welke gegevens het precies gaat. Hiermee houdt de woningzoekende altijd controle op welke gegevens hij deelt.

De pilot Digitale Inkomenstoets komt voort uit de kabinetsbrief Regie op Gegevens, waarmee het kabinet mensen meer regie op hun eigen persoonsgegevens wil geven.