Zwolle maakt digitale strategie voor en met de stad

23-09-2021 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

Wat zijn de vraagstukken zijn die inwoners en ondernemers van Zwolle bezighouden? En hoe kan digitalisering daaraan bijdragen? 4 maatschappelijke vraagstukken en 4 speerpunten vormen de kern in de Zwolse digitale strategie.

Michiel van Willigen | wethouder Digitale transitie in Zwolle.”We geloven dat we nog effectiever kunnen zijn als we als stad gezamenlijk keuzes maken over het omgaan met de kansen én de keerzijden van technologie”

Speerpunten

De maatschappelijke vraagstukken gaan over duurzaamheid, sociale ambities, economische positie van de stad en een uitgebalanceerde groei. De 4 speerpunten geven antwoord op de vraag hoe digitalisering aan deze vraagstukken kan bijdragen.

  1. Digitale Tweelingsstad Zwolle: in deze digitale omgeving wordt data uit en over de stad gecombineerd in een 3D digitaal model van de stad.
  2. Stad in verbinding: verbeteren vindbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod van de gemeente, andere overheden en maatschappelijke organisaties.
  3. Fysieke ontmoetingsplaats: ruimte bieden voor ontmoeting, kennisdeling, innovatie en co-creatie rondom digitalisering.
  4. Bewust gebruik van nieuwe technologie: borgen van privacy, kwaliteit en veiligheid, transparant zijn over het gebruik en de werking van algoritmes en sensoren en data open stellen.

Rol gemeente

De rol van gemeente Zwolle in het realiseren van de digitale strategie verschilt per initiatief. Van initiatiefnemer tot sponsor, van participant tot toeschouwer. Wel is de gemeente leidend in de digitale strategie als geheel. De gemeente realiseert dat haar eigen organisatie ook een ontwikkeling moet doormaken voor het realiseren van de digitale strategie. Ze investeert in het ontwikkelen van competenties in bijvoorbeeld datagedreven werken en het samenwerken met de stad.

Meer weten

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @VIAGmedia

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig