Gartner: 10 techtrends voor overheidsorganisaties in 2022

10-03-2022 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

 

Van het nemen van beslissingen met AI tot versnelde modernisering: onderzoeksbureau Gartner adviseert overheidsorganisaties om de volgende 10 techtrends op te nemen in hun strategie voor 2022 en daarna.

Snel inspelen op veranderingen

Gartner voorspelt dat overheidsorganisaties hun processen, IT-systemen en teams steeds meer als een modulair bouwpakket gaan inrichten (1). Met zo’n doos vol legoblokken kun je telkens nieuwe samenstellingen maken. En dat zorgt ervoor dat overheden veel sneller in kunnen spelen op veranderende behoeften van burgers.

De sterke opkomst van XaaS, Anything as a Service (2), sluit aan op die flexibele en schaalbare benadering. In plaats van lokaal aanwezige software gebruik je dan diensten via de cloud. Gartner noemt ook CMaaS, Case Management as a Service (3), als trend voor overheidsorganisaties in de komende jaren.

Meer doen met data

Kunstmatige intelligentie en data zullen volgens Gartner steeds meer gebruikt worden als ondersteuning bij het nemen van beslissingen (4). Gartner denkt ook dat overheidsorganisaties hun data steeds systematischer gaan delen en hergebruiken (5).

Automatisering, modernisering en cyberveiligheid

Steeds meer overheden zullen aan de slag gaan met hyperautomatisering (6). Bij dit proces combineer je technologieën zoals AI, tools en platformen om snel processen te identificeren die geautomatiseerd kunnen worden – en dat doe je dan ook.

Gartner constateert daarnaast dat veel verouderde systemen de grotere belasting tijdens de pandemie van de afgelopen 2 jaar niet aankonden. Om dit in de toekomst te voorkomen, zullen organisaties het moderniseren van verouderde systemen als een continue activiteit gaan zien (7).

Ook voortdurend nodig in de komende jaren: aandacht voor informatieveiligheid (8). Cybersecurity heeft een menselijke component. Daar moeten organisaties volgens Gartner aan werken door het bewustzijn en de kennis van de eigen medewerkers te vergroten.

Veranderende dienstverlening

Bij een total experience-strategie (TX) kijk je niet naar de afzonderlijke beleving van burgers en van medewerkers, maar combineer je hun ervaringen (9). En je geeft prioriteit aan verbeteringen in processen en systemen die zowel medewerkers als burgers helpen. Volgens Gartner zullen overheden deze strategie de komende 2 jaar moeten toepassen om hun digitale dienstverlening te blijven verbeteren.

Een laatste trend is de opkomst van ecosystemen rond de digitale identiteit (10). Gartner voorspelt dat minstens 1 op de 3 nationale overheden in 2024 een digitale identiteit zal aanbieden. De reikwijdte van digitale identiteiten en de uitdagingen die ermee gepaard gaan, zullen de komende jaren snel toenemen.

Meer weten?

Bron: Digitale Overheid

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @VIAGmedia

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig