Het valt tegen hoeveel hulpmiddelen er voor blinde en slechtziende mensen zijn om zelfstandig van A naar B te komen, ontdekte Arnhem.
Een app helpt mensen met een visuele beperking om binnen de weg te vinden. Om hun onafhankelijkheid te vergroten, moeten zo veel mogelijk publieke gebouwen worden ingescand.
Je zou denken dat er tegenwoordig een ruim aanbod moet zijn aan hulpmiddelen waarmee blinde en slechtziende mensen zelfstandig van A naar B komen. Dat valt tegen, ontdekte de gemeente Arnhem. De gemeente zocht een manier om mensen met een visuele beperking beter de weg te laten vinden in en om het station. Met name het dynamisch toewijzingssysteem van het busstation leverde problemen op: bussen vertrekken van een perron dat op dat moment vrij is, wat het voor slechtzienden lastig maakt om het juiste perron te zoeken.
Aanjager van de markt
Technologieën als GPS, wifi en bluetooth beacons blijken binnen gebouwen niet nauwkeurig genoeg om te zorgen dat mensen met een visuele beperking precies op het juiste perron of bij de juiste deur uitkomen. Eén langsrazende of afremmende trein en de beacon is van slag, weet Bart van Heijningen van softwareontwikkelaar Atsence uit jarenlange ervaring. Bestaande oplossingen richten zich bovendien ofwel op oriënteren, lokaliseren of navigeren, maar zelden op alledrie. Na een uitgebreide marktverkenning kwam Bartiméus, expertisecentrum voor mensen die slechtziend of blind zijn, tot dezelfde conclusie. 'We besloten om zelf als aanjager voor de markt op te treden,' zegt Lyanne Feddema, innovatiestrateeg bij Bartiméus.
Digitale tweeling van een gebouw
De app eZwayZ, ontwikkeld door Bartiméus, Atsence en de gemeente Arnhem, werkt met ‘visuele positionering’. Nadat een gebouw eenmaal is ingescand, vergelijkt de app het beeld op de camera van een telefoon met het 3D-model van het gebouw. Daardoor weet de app precies waar de gebruiker zich in het gebouw bevindt.
Met de app kunnen we onafhankelijkheid bieden
Projectleider Sanne van Oordt
De digitale tweeling kan op afstand worden bijgewerkt. 'Je kunt bijvoorbeeld een kastje neerzetten in het digitale model, of een route aanpassen vanwege een omleiding,' vertelt Van Heijningen. 'Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen hebben we een stemlokaal toegevoegd aan station Arnhem. Daarvoor hoeven we geen beacon op te plakken en evenmin moet er iemand naartoe; het beheer vindt plaats in de cloud.'
Positieve gebruikers
Met behulp van visuele, haptische trilsignalen, geluidsignalen en spraakinstructies vinden gebruikers van eZwayZ zelf hun weg. Testers van de app zijn erg positief, maar voordat de app in de App Store belandt, moet er nog veel meer worden getest. Met name voor blinden ligt de lat hoog. Niemand wil op zijn geweten hebben dat er een ongeluk gebeurt omdat het digitale model niet is aangepast op de daadwerkelijke situatie in het gebouw. Het beheer moet dus goed worden belegd.
Onafhankelijkheid bieden
Is het niet veel makkelijker om een vrijwilliger neer te zetten die zich over bezoekers met een visuele beperking ontfermt? 'Onze doelgroep wil zelf de weg kunnen vinden naar de balie of de wc, en niet altijd om hulp te hoeven vragen,' zegt Sanne van Oordt, projectleider bij Bartiméus. 'Met de app kunnen we die onafhankelijkheid bieden.'
De initiatiefnemers zijn op zoek naar zo veel mogelijk publieke gebouwen om in te scannen om de bruikbaarheid van de app te vergroten. Met name gemeentehuizen, stations, ziekenhuizen, musea en winkelcentra staan hoog op de lijst van gebouwen waar de doelgroep graag zelfstandig naar toe gaat.
Bron: Binnenlandsbestuur Digitaal (Marjolein van Trigt)