Nederland in top 5 digitale overheidsdienstverlening

15-09-2022 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

Nederland staat op de vijfde plaats in de Europese eGovernment Benchmark 2022(link naar andere website). Deze benchmark van de Europese Commissie vergelijkt de digitale overheidsdienstverlening van 35 Europese landen (27 EU en 8 niet-EU). In 2021 stond Nederland nog op plaats 9.

Ambitie

De Europese ambitie (verwoord in ‘Shaping Europe’s digital future’ is dat alle belangrijke openbare diensten in 2030 online aangeboden worden. Nederland scoort 85 procent op de benchmark, tegen een Europees gemiddelde van 68 procent. De nummer 1 van 2022 (en 2021) is Malta, met een score van 96 procent.

Levensgebeurtenissen

In het onderzoek worden levensgebeurtenissen (life events) – zoals het starten van een bedrijf, verhuizen en het beginnen van een juridische procedure – in Europa geëvalueerd. Burgers van de deelnemende landen onderzochten samen maar liefst 14.000 websites op 4 indicatoren:

  • gebruikersgerichtheid: wordt een dienst online aangeboden en zo ja, gebeurt dat gebruiksvriendelijk?
  • transparantie: is de overheid duidelijk over termijnen en over de verwerking van persoonsgegevens?
  • grensoverschrijdende mobiliteit: kan de dienst vanuit een ander Europees land worden afgenomen?
  • ‘key enablers’: zijn de randvoorwaarden aanwezig, zoals elektronische identificatie en digitale post?

Uitdagingen

De opstellers van het rapport zien 3 grote uitdagingen voor Europese overheden.

  1. Omarm de diversiteit in gebruikers
    Burgers versus grote bedrijven, eigen burgers en die uit andere EU-landen, gebruikers met een beperking: ze willen allemaal goede online overheidsverlening die bij ze past.
  2. Stem af op de gebruikersreis
    Levensgebeurtenissen (life events) van burgers en bedrijven vragen vaak om diensten van meerdere overheidsorganisaties. Hoe kunnen overheden samen de online gebruikersreis optimaliseren?
  3. Versterk de gezamenlijke online dienstverlening
    Sla bruggen tussen de online diensten van verschillende overheidslagen. Werk aan meer proactiviteit, zoals vooringevulde formulieren en single sign-on (niet voor iedere overheidsapp of website opnieuw inloggen).

Digital Economy and Society Index

In juli 2022 kwam ook de DESI-index uit; de Digital Economy and Society Index. Die rangschikt Europese landen aan de hand van de kwaliteit van de digitale infrastructuur en het gebruik van digitale toepassingen door inwoners. Ook kijkt het naar hun online vaardigheden. Daarnaast wordt gemeten in welke mate het bedrijfsleven digitaal actief is, en hoe de digitale dienstverlening van de overheid het doet.
Ook in de DESI index staat Nederland hoog in de ranglijst, namelijk op de derde plek.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @VIAGmedia

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig